Vil have ny vej til Hvide Sande: - Den skal gå fra kyst til kyst

Det går godt i Hvide Sande. Faktisk går det så godt, at man nu ønsker sig en ny vej.

Steen Davidsen ønsker en ny vej til Hvide Sande.
Steen Davidsen ønsker en ny vej til Hvide Sande.
Foto: Jesper Thomsen, TV MIDTVEST

Hvide Sande Havn er vokset så hurtigt, at der siden 2010 er blevet skabt over 200 nye lokale arbejdspladser. Det konkluderer en omfattende oplandsanalyse, som Syddansk Universitet og Center for Regional- og Turismeforskning har udarbejdet for Hvide Sande Havn.

Det er de glade for i Hvide Sande. De ønsker, at væksten skal foresætte, men der er dog et problem.

- Vi har problemer med fremkommeligheden på vores landevej. Det er derfor, vi har talt om en opgradering af vejsystemet. Det kan hæmme væksten, hvis vi ikke får gjort noget ved fremkommeligheden, fortæller direktør ved Hvide Sande Havn, Steen Davidsen.

Drømmen er en forbindelse til motorvejsnettet ved Herning, som skal bestå af en såkaldt 2+1 vej fra Herning til Ringkøbing, og så en forbedring af fremkommeligheden fra Ringkøbing til Hvide Sande.

En 2-1 vej er en vej med tre spor, hvor det skifter, hvilken retning er der tosporet. På den måde får bilisterne en mulighed for at overhale, når vejen er tosporet, og det skal være med til at hjælpe med fremkommeligheden.

- Vi taler om en vej, der vil gå fra kyst til kyst. Rute 15 løber faktisk fra Grenå til Søndervig i dag, og det er helt naturligt at forlænge den fra kyst til kyst – fra Grenå til Hvide Sande, siger Steen Davidsen, der nu håber, at politikerne i folketinget er klar til at tage forslaget op.

Steen Davidsen vil forlænge rute 15 til Hvide Sande.
Steen Davidsen vil forlænge rute 15 til Hvide Sande.
Foto: Jesper Hejlskov Thomsen, TV MIDTVEST

Kæmpe vækst

Den store havneudvidelse kostede i sin tid cirka 150 millioner kroner, og siden har Hvide Sande Havn investeret yderligere 40-50 millioner kroner, som først og fremmest er blevet brugt på at forbedre besejlingsforholdene.

Ifølge den nye rapport, så har 666 arbejdspladser i Ringkøbing-Skjern Kommune en direkte relation til virksomhederne på Hvide Sande havn. I 2010 lå det tal på 464 arbejdspladser.

- Det kan lade sig gøre, fordi vi først og fremmest har fået vores fiskeri tilbage igen, efter at vores besejlingsforhold var for dårlige. Dernæst har vi fået gang i trafikhavnen, og vi har også fået gang i offshore og andet, som giver øget aktivitet og flere arbejdspladser, siger Steen Davidsen.

Samtidig har havneudvidelsen medført, at man har formået at tiltrække større fiskefartøjer til havnen, hvilket har betydet, at aktiviteterne inden for fiskerierhvervet er vokset markant.

Havnedirektøren vurderer, at antallet af havnerelaterede arbejdspladser i virkeligheden er endnu højere, end det konkluderes i analysen. Det skyldes, at analysen ikke tager højde for de arbejdspladser, havnen er med til at skabe inden for turisterhvervet.

Analysen fra SDU og CRT konkluderer, at aktiviteterne på havnen hvert år skaber en værditilvækst i Ringkøbing-Skjern Kommune på 367 millioner kroner, og at kommunen har årlige skatteindtægter med relation til havnen for 54 millioner kroner.

3:56