Kvinde blev snydt til at udlevere sit NemID: Nu skal banken dække hendes tab

Skjern Bank skal betale de penge, som en 80-årig kunde tilbage i april blev franarret af en svindler. Det har Det Finansielle Ankenævn afgjort.

Skjern Bank
Foto: Arkiv

31.625 kroner.

Så mange penge skal Skjern Bank betale, efter at en mangeårig kunde i foråret blev snydt til at udlevere sine NemID-oplysninger over telefonen.

Det har Det Finansielle Ankenævn afgjort. Afgørelsen bygger på, at kvindens handlinger ikke kunne betegnes som groft uforsvarlige.

Det skriver Ritzau i en pressemeddelelse.

Per Munck, der er direktør i Skjern Bank, siger:

- Vi har taget afgørelsen til efterretning, men opfordrer samtidig folk til at være varsomme. 

Den 80-årige kvindelige kunde blev den 25. april i år ringet op af en person, der udgav sig for at være fra Skjern Bank.

Personen fortalte, at der foregik nogle mærkelige transaktioner på hendes konto, og at hun derfor var nødt til at udlevere både CPR-nummer og NemID, hvilket hun gik med til. Det fik store konsekvenser for kvinden, som blev franarret det beløb, som Skjern Bank nu skal betale.

- Selve beløbet betyder ikke noget for os som sådan, men jeg synes, det er ærgerligt, for jeg er bange for, at det resulterer i, at folk får en mere lemfældig omgang med deres NemID, siger Per Munck.

Sig altid nej

Bankdirektøren vælger at bruge sagen til en gang for alle at opfordre folk til at bruge deres sunde fornuft.

- Man skal aldrig udlevere sit NemID. Det svarer til, at man åbner sin pung for en fremmed, siger Per Munck.

Han understreger samtidig, at ingen personer med en legitim grund til at få dine oplysninger vil kontakte dig på mail eller telefon.

- Hvis man bare siger nej, så er det egentlig meget nemt, for så undgår vi den her type sager, siger han.  

Med app’en Mit Digitale Selvforsvar kan man holde sig opdateret omkring svindlernes nyeste fupnumre.