Kommune vil bruge millioner på kampagne for ny vej

I Ringkøbing-Skjern Kommune har de i årevis skreget på en 2+1 vej mellem Ringkøbing og Herning. Nu har kommunen valgt at bruge penge på at råbe politikerne op med en ny kampagne.

Viceborgmester og formand for Erhvervs- og vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, Søren Elbæk (A), kæmper for en udvidelse af Rute 15.
Viceborgmester og formand for Erhvervs- og vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, Søren Elbæk (A), kæmper for en udvidelse af Rute 15.
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Ringkøbing-Skjern Kommune er godt trætte af, at politikerne på Christiansborg endnu ikke har fundet penge til en udvidelse af rute 15 mellem Herning og Ringkøbing til en såkaldt 2+1 vej. Derfor afsætter kommunen nu knap en halv million kroner om året til en kampagne, der skal råbe politikerne op.

- Vi har arbejdet med det her i fire-fem år, og hvis vi skal videre med det her - og det vil vi - så bliver vi nødt til at øge indsatsen, siger viceborgmester og formand for Erhvervs- og Vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, Søren Elbæk (A). 

Kommunen har hyret konsulentbureauet Primetime til at skaffe ørenlyd på Christiansborg gennem en kampagne. 

- Vi har ikke i vores egen forvaltning mandetimer til at kunne sidde med det her dag ud og dag ind, og derfor har vi købt en ydelse ude i byen for at sætte turbo på den her proces i forhold til de politikere, der tager beslutninger på Christiansborg, siger han. 

Aftalen med konsulentbureauet koster kommunen knap en halv million kroner om året, og det mener Søren Elbæk er godt givet ud. 

- Det kan lyde som mange penge, men jeg tror bare, man skal huske på, at det her handler om vækstmuligheder i Ringkøbing-Skjern Kommune, og hvis ikke vi får opgraderet hovedvej 15 til en 2+1 vej, så vil det udgøre en væksthæmmer, og det er endnu værre, fastslår viceborgmesteren. 

Opbakning fra erhvervslivet

Hos Arlas mejeri i Nr. Vium ved Videbæk har de dagligt mange lastbiler, der kører på rute 15. Her er der derfor stor opbakning til kommunens ønske om en 2+1 vej. Det vil nemlig også spare virksomheden for penge. 

- Vi har gennem de seneste år investeret kraftigt herude i Vestjylland. Derfor har vi brug for en ordentlig infrastruktur, så vi kan få afviklet vores transporter hurtigere og dermed kan klare os med færre biler på vejene, siger Ole Boye Madsen, der er transportchef i Arla.

Desuden mener transportchefen, at evnen til at tiltrække arbejdskraft vil blive væsentligt forbedret, hvis rute 15 bliver udvidet. 

- Vi får en meget bedre tilgang til motorvejsnettet ved Herning, så det vil løse en stor del af de udfordringer, vi har i dag, fastslår han. 

Vigtig for vækst - og turisme

Ifølge Ringkøbing-Skjern Kommune har de landets laveste arbejdsløshed og bidrager med 18 procent af Danmarks samlede BNP. Derfor mener Søren Elbæk også, at det er på høje tid, at politikerne kigger mod vest.

- Flere politikere har igennem tiden ytret sig positivt om en 2+1 vej på rute 15. Vi er glade for positive tilkendegivelser, men vi mangler at se konkret handling, og udvidelsen af strækningen mellem Herning og Ringkøbing - og helst hele vejen til Hvide Sande - skal meget gerne være på plads senest i 2025, forklarer Søren Elbæk.

Politisk velvilje 

Venstres Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen besøgte i juni strækningen, og han er lydhør over for ønsket fra kommunen og erhvervslivet, men vil ikke give nogen lovning på, hvornår en 2+1 vej kan blive en realitet. 

- Man skal altid være varsom med at sætte årstal på, men jeg synes, det er en meget realistisk målsætning, som jeg vil kæmpe for bliver indfriet, siger transportordføreren.

Ifølge Vejdirektoratet er trafikken på rute 15 steget med 32 procent på ti år og prognoser viser, at trafikken på strækningen vil stige med yderligere 25 procent frem mod 2020. Vejdirektoratet vurderer, at en 2+1 vej vil kræve en anlægsinvestering på 885 millioner kroner.

2:15