Hvide Sande-værft tæt på at lande millionhandel

Værftet Hvide Sande Shipyard er ikke langt fra at kunne indgå en millionaftale med rederiet ÆrøXpressen.

Arkivfoto: Havnen i Hvide Sande.
Arkivfoto: Havnen i Hvide Sande.
Foto: Jørn Deleuran / Ritzau Scanpix

Rederiet ÆrøXpressen står og mangler en ny bil- og passagerfærge, og her er Hvide Sande Shipyard i spil til at stå for leverancen, der har en værdi på omkring 55 millioner kroner.

Hvide Sande Shipyard har i hvert fald indgået en hensigtserklæring med Ærø-rederiet, der gerne skulle ende med at blive til en reel ordre på de mange millioner kroner.

- Det er en rigtig fin ordre på et færgeprojekt, som passer perfekt til vores skibsværft. Så vi vil være glade, hvis det kan lykkes, siger direktør for Hvide Sande Shipyard, Carl Erik Kristensen, til TV MIDTVEST.

En millionordre kan snart komme til at lune på Carl Erik Kristensens værft i Hvide Sande.
En millionordre kan snart komme til at lune på Carl Erik Kristensens værft i Hvide Sande.
Foto: Sebastian Andreasen, TV MIDTVEST

- Vi har en stærk tro på projektet, så det skal nok lykkes.

Stor interesse for opgaven

Opgaven blev sat i udbud i slutningen af december 2017, og det vestjyske værft er ikke alene om at fatte interesse for projektet, som også to andre værfter har budt ind på.

Skulle Hvide Sande Shipyard modtage bestillingen på passagerskibet, vil det dog langt fra være første gang, det vestjyske firma kaster sig ud i den slags arbejde. I de seneste år har Hvide Sande-værftet bygget hele 17 passagerskibe.

Hvide Sande Shipyard præsenterede i midten af januar ÆrøXpressen for idéen om en hybridfærge, der med tiden skal kunne sejle udelukkende på el. Ifølge Carl Erik Kristensen, at det kun formaliteter, som lige nu skiller parterne fra en handel.

- Vi skal bare have verificeret, at skibet kan sejle med den fart, der skal til for at opfylde den timedrift, som ÆrøXpressen skal have på ruten, og vi skal have sikret, at stabiliteten er på plads omkring skibet. 

- Der kommer til at gå nogle uger, før det hele falder endeligt på plads, siger Carl Erik Kristensen. 

Færgen skal kunne rumme 200 passagerer og godt 30 biler, og det er planen, at den allerede skal ud og sejle i forsommeren 2019.