Bomme kunne have reddet mejetærskerfører

Havarikommissionens redegørelse om togulykken ved Borris, der dræbte en mejetærskerfører er nu færdig.

090210Havarikommissionen.jpg

Redegørelsen konkluderer, at hvis overkørselen havde været udstyret med bomme, ville det have givet en større opmærksomhed og eventuelt afværget ulykken.

Det var den 28. juli 2008 et Arriva tog påkørte en mejetærsker i baneoverkørslen mellem Kibæk og Borris. Mejetærskeren blev kastet ind på en mark, hvor den landede på taget og brød i brand. Føreren af mejetærskeren, den 39-årige Flemming Kruse, døde senere på hospitalet af sine kvæstelser.

Havarikommissionens rapport konkluderer også, at overkørselsanlægget var aktiveret og fungerede korrekt, da ulykken skete. Flemming Kruse har sandsynligvis ikke set de røde blink i vejsignalerne og kørte derfor ud i overkørslen samtidig med, at Arriva toget med 101 km/t var kun 36 meter foran overkørslen. Derfor var der ingen mulighed for at undgå kollisionen.

Ifølge rapporten var årsagen til, at Flemming Kruse ikke så det røde blink fra signalet, at han sad højt placering i mejetærskeren. Desuden mener rapporten, at Flemming Kruse kan have talt i mobiltelefon under kørslen.

Læs hele redegørelsen fra Havarikommissionen her: