Ægtepar frataget støvsugning

Robotstøvsugeren er en så god idé, at den er kommet for at blive i Ringkøbing-Skjern Kommune. Også selvom det ikke er en optimal løsning i alle hjem hos borgerne. Det mærker et ældre ægtepar nu på den hårdeste måde.

RobotStovsuger_0.jpg

En robostøvsuger er smart, hvis ellers hjemmet er indrettet til det. Men det er ægteparret John og Lis Meyers hjem ikke. De er begge pensionister. John Meyer har haft en hjerneblødning, mens Lis Meyer lider af svær slidgigt. I tre år har de hver 14. dag fået hjælp til støvsugning. Det har et brev fra Ringkøbing-Skjern Kommune har nu sat en stopper for det.

- Så kommer kommunen bare og siger, at nu skal vi have en robotstøvsuger, også selvom vi godt kan se, den ikke duer her. Alligevel får vi ikke støvsuget mere, fortæller John Meyer.

Robotstøvsugeren er eneste tilbud

John og Lis Meyer har som så mange andre tæpper på gulvene, sofaer og lænestole, hvor en robotstøvsuger ikke så let får alle nullermændene med. Alligevel kan de ikke få den rengøring de er visiteret til, selvom robotstøvsugeren ikke kan gøre rent.

Skal man indrette sig på en bestemt måde, for at kunne få støvsuget sit hjem?

- Ja, det er man nødt til, for det vi gør, det er, at vi har den var på hylden, der hedder robotstøvsuger, og det er tilbuddet, siger Karsten Sørensen, (S), formand for Social- og Sundhedsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Vække harme

Kommunens behandling af ægteparret Meyer har fået Ældre Sagen til at reagere. De mener, det er helt forkert at indføre robotstøvsugeren i hjem, hvor de slet ikke egner sig til at udføre opgaven. Det samme mener John Meyer.

- Det kan ikke passe, jeg er simpelthen så vred og harm over det her, slutter han.

Ægteparret vil nu klage over kommunens afgørelse.