VLTJ-drømme er foreløbig kørt ud på sidesporet

Økonomien bliver afgørende for en vestjysk togudvidelse

Det kan blive dyrt at få flere VLTJ-tog på skinnerne i landsdelen
Det kan blive dyrt at få flere VLTJ-tog på skinnerne i landsdelen

Planerne om, at flere orangerøde tog fra privatbanen VLTJ skal køre på skinnerne i Vestjylland, er foreløbig kørt ud på et sidespor.

For blot få måneder siden var det ellers en optimistisk bestyrelsesformand for VLTJ, Arne Lægaard, der troede på, at privatbanen seriøst kunne overtage driften af strækningen Holstebro-Ringkøbing-Skjern.

Ikke alene ville det udvide antallet af VLTJ-tog og -ansatte. Den nye strækning ville give privatbanen en række fordele og synergier, som ville gavne hele landsdelen. 

Drømme på stand by

Efter et møde i dag i Region Midtjyllands rådgivende udvalg for Regional Udvikling, er drømmene imidlertid sat på stand by. 

- Vi har fået et oplæg fra trafikministeren, der sætter spørgsmålstegn ved økonomien i planerne, siger formanden for udvalget, Poul Erik Christensen fra Skive.

Det er Region Midtjylland, der driver VLTJ sammen med Holstebro og Lemvig Kommuner. Det vil også være disse parter, der kommer til at dele den økonomiske byrde ved en eventuel overtagelse af kørslen mellem Holstebro og Skjern.  

- Vi ønsker ikke at komme til at stå med en kæmpe-regning. Derfor har vi bedt Rambøll om at udarbejde en rapport, så vi kan træffe en beslutning på vores kommende møde, siger Poul Erik Christensen.

Ud over økonomien arbejder BaneDanmark med planer om forbedringer af station og spor ved Vemb. Men først efter 2021 vil der blive taget beslutning om disse planer.

Ingen synergier

- Samlet set synes jeg derfor, det ser lidt sort ud med de ekstra VLTJ-tog, konstaterer Poul Erik Christensen.

Han får opbakning fra Arne Lægaard, der som bestyrelsesformand gerne havde set at VLTJ kunne byde inde på strækningen, inden udbudsrunden lukker 1. september.

- Vi må nok konstatere, at det ikke er en "blomst" der gror i trafikministerens have, og som det ser ud lige nu kan vi hverken få økonomi eller synergi i driften ved at overtage Holstebro-Skjern, siger Arne Lægaard. 

Han henviser i samme forbindelse til trafikordførerne fra forskellige partier, som i drøftelserne om et nyt togforlig netop har ønsket at få VLTJ mere på banen. 

- Nu må vi høre, hvilke intentioner de har haft, og hvad de har tænkt sig skal ske fremadrettet, slutter Arne Lægaard.