VLTJ-direktør tror på flere tog

Nye beregninger giver optimisme i selskab bag vestjysk privatbane

VLTJ-direktør tror på det lykkes at få flere tog på skinner i landsdelen
VLTJ-direktør tror på det lykkes at få flere tog på skinner i landsdelen

VLTJ-direktør Martha Vrist ryster ikke på hånden, det gælder om at få flere af de oranger tog fra privatbanen på vestjyske skinner.

- Jeg har regnet på det og det ser fornuftigt ud, siger en smilende Martha Vrist.

Dermed slår hun den optimistiske tone an i forhold til at byde ind på togdriften mellem Holstebro og Skjern. En strækning, som VLTJ er blevet tilbudt af trafik-politikerne, men som ejerkredsen bag privatbanen nu tøver med at takke ja til.

Intet nej

VLTJ ejes af Region Midtjylland sammen med Holstebro og Lemvig Kommuner. Og i følge formanden for Region Midtjyllands rådgivende udvalg for Regional Udvikling, Poul Erik Christensen fra Skive, hviler driften på et usikkert økonomisk grundlag.

- Vi mangler noget afklaring omkring økonomien, så vi har ikke sagt nej, men heller ikke ja, siger Poul Erik Christensen til TV MIDTVEST.

Direktøren for den over 100 år gamle privatbane, Martha Vrist, tror dog på det gamle mundheld om, at en drage flyver bedste i modvind. Hun har en plan klar, som både region og trafikministeriet kan sige ja til.

- Vi har regnet på hvad det koster pr. kilometer, at køre på strækningen mellem Holstebro og Skjern. Samtidig har vi kigget på billet-indtægterne, også med mere konservative briller. Og det synes jeg ser ret så fint ud, siger direktøren.

Martha Vrist understreger, at der naturligvis skal være fornuft i at skubbe Arriva væk fra strækningen. 

- Hvis ikke vi kan holde pengene hjemme på det, skal vi naturligvis ikke springe ud i det, siger direktøren.

Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen siger her til aften, at det er op til VLTJ om selskabet vil tage imod tilbuddet.

Det skal hænge sammen

- Vi er nogen, der har kæmpet hårdt for at VLTJ skulle have mulighed for at byde ind på strækningen. Men det skal naturligvis kunne hænge sammen for dem, siger han.

Venstres-politikeren gør i samme åndedrag opmærksom på, at udbuddet på strækningen først vil være ledigt igen om otte år.

- Vi afventer tilbagemeldingen fra ejerkredsen bag VLTJ, og de er naturligvis i deres gode ret til at sige nej tak, konstaterer Kristian Pihl Lorentzen.

Politikerne i kredsen bag det nye togforlig, mødes først til september, hvor de sidste knaster formentlig skal høvles af.