Live-streaming skal hjælpe stutteri med salget af heste

På Katrinelund har de fundet en metode, der kan spare køber og sælger for unødvendigt bøvl, når en spring- eller dressurhest skal sælges.

2:17
På Katrinelund er der omkring 100 heste, og cirka en tredjedel af dem bliver trænet og uddannet til enten spring eller dressur.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Når man overvejer at købe en hest, der kan være prissat i millionklassen, og man sidder tusindvis af kilometer væk, så er billeder og videoer en stor hjælp. 

Men endnu bedre er det, hvis man kan se hesten an hjemmefra og samtidig stille spørgsmål undervejs. Det giver stutteriet Katrinelund på Mors nu deres kunder mulighed for. 

Stutteriet i Øster Assels har nemlig investeret i en kamerarobot, der skal gøre det muligt at lave live-fremvisninger til kunder overalt i verden via en Facetime-forbindelse. 

Både kunderne og stutteriet sparer tid og bøvl med den nye teknologiske løsning.

- Hvis kunden i den anden ende vurderer, at det ikke er en passende hest for dem, så har vi sparet både vores egen rytter og vores hest for en måske mindre god oplevelse. Og en unødvendig fremvisning er der også arbejdstid i, siger Marie Krabbe, der koordinerer Katrinelunds projekt.

Investeringen i dette kameraudstyr og systemet til livestreaming lyder på knap 240.000 kroner.
Investeringen i dette kameraudstyr og systemet til livestreaming lyder på knap 240.000 kroner.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Kamerarobotten sættes op i ridehallen sammen med nogle sensorer, der har forbindelse til et armbånd, som rytteren har på under live-fremvisningen af hesten.

Kunden er undervejs i direkte kontakt med rytteren og kan for eksempel bede om at få vist nogle specifikke øvelser for at se hesten an. Det skal give et bedre og mere retvisende indtryk af hesten, end hvad man ville kunne se ud fra fotos eller små videoklip.

Udenlandske kunder sparer en tur

En tredjedel af stutteriets omsætning kommer salg af heste fra udenlandske kunder. Norge og USA er nogle af de helt store aftagere. Men det har også købere af heste i Tyskland, Sverige, Finland og Schweiz.

Derfor har det også været særligt vigtigt for stutteriet at nytænke dets fremvisninger og salg i en uforudsigelig tid med nedlukninger og indrejserestriktioner.

- Der er ingen tvivl om, at vi har gjort de her tanker i kølvandet på coronaperioden, hvor vi har haft problemer med at få udenlandske kunder hertil, siger Marie Krabbe.

Hun tror dog også, at mange danske kunder fra nær og fjern fra vil tage godt imod tilbuddet om at kunne se hestene an til live-fremvisninger.

- Det kræver en enormt modig og risikovillig køber at købe en hest ubeset, kun på baggrund af en redigeret video. Så kan det her måske være næste skridt, hvis det er svært at komme hertil på grund af udefrakommende omstændigheder.

Stutteriets ridehal er næsten klar til at blive indtaget af kamerarobotten, der kan livestreame til kunder fra nær og fjern.
Stutteriets ridehal er næsten klar til at blive indtaget af kamerarobotten, der kan livestreame til kunder fra nær og fjern.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Dele af det nye fremvisningssystem til knap 240.000 kroner er allerede sat op i stutteriets ridehal. Resten af udstyret regner de med at få på plads og klar til brug inden for et par måneder.

- Vi synes, det er en spændende fremtid. Selvom efterspørgslen er stor nu, så er det jo bare rigtig fedt, at kunne give kunden en god oplevelse, siger Marie Krabbe.

Halvdelen af finansieringen til projektet kommer fra LAG Thy-Mors, som støtter med 119.000 kroner.