Ikonisk perle fylder 50 år: - Den går ikke af mode

I et halvt århundrede har børn og barnlige sjæle leget med de små farverige perler, som bliver produceret på Mors. Direktøren er sikker på, at populariteten ikke aftager lige foreløbigt.

2:33
- Der er ingen tvivl om, at der også er plads til perler de næste 50 år, siger Lene Haaning, der er direktør for virksomheden Malte Haaning A/S, som står bag Hama-perlerne.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

De små Hama-perler i alverdens farver har fået en fast plads i mange daginstitutioner og dagligstuer både i Danmark og udlandet. Men direktøren på fabrikken i Nykøbing, hvor perlerne bliver produceret, var slet ikke sikker på, at de ville nå hertil.

- Da vi startede med at lave perler, var der nogen, der sagde, at det var en døgnflue. Den har så varet 50 år, siger Lene Haaning.

Den første Hama-perle blev skabt hos Malte Haaning Plastic A/S den 29. september 1971. I dag fremstiller fabrikken 80 millioner perler i døgnet, og ifølge Lene Haaning er der god grund til populariteten.

- Det der med at sidde og fordybe sig ved at sætte perler på en plade og lave et motiv, og den ro, man opnår ved det - jeg tror, det er det, der gør perlen meget populær. Det er ligesom at sidde og tegne, det går heller ikke af mode, siger hun.

Selvom fabrikken i Nykøbing laver Hama-perler i alle regnbuens farver, er hvid og sort de mest populære, fortæller direktøren.
Selvom fabrikken i Nykøbing laver Hama-perler i alle regnbuens farver, er hvid og sort de mest populære, fortæller direktøren.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Ole Hansen ejer Bog & Idé Legekæden i Skive, og han mærker tydeligt, at der er rift om perlerne. På en almindelig dag sælger han cirka 100 poser, og hvis der er kampagner, kan de komme op på 5000 solgte poser på en uge, fortæller han.

- De er altid på lager, det skal de være hele tiden. Vi fylder op med dem hver dag, siger Ole Hansen.

Læreredskab for børn

Der er gjort forskellige tiltag for at forny Hama-perlerne gennem tiden. Selvom der ikke bliver ændret på selve perlen, handler det om at blive ved med at inspirere, fortæller Lene Haaning.

- Nu er vi kommet dertil, hvor vi har en Instagram-profil, hvor vi viser motiver, og hvor brugerne får ny inspiration. Man skal tænke over, at der jo kommer nye brugere til hele tiden, og det er jo det, der er det sjove ved at være producent af perlen på Mors, siger direktøren.

Ifølge Lene Haaning har mange voksne og især unge mødre også fået øjnene op får de små perler. Men det er blandt børn, at perlerne er et evigt hit – og det er ikke så underligt, mener hun.

- Perler stimulerer. De lærer farverne at kende, de lærer at tælle, de lærer at være kreative også ved at bruge hjernen. Det er en god ting for børnene at lege med.

Malte Haaning A/S eksporterer over 80 procent af deres produktion. Det største marked er Tyskland, men perlerne kan også findes i butikker i Japan, Singapore og Australien.

Selvom der er sket meget inden for legetøjsbranchen, er direktøren helt sikker på, at perlerne er kommet for at blive.

- Det er ikke sikkert, jeg sidder i spidsen for det, men der er ingen tvivl om, at der også er plads til perler de næste 50 år, siger Lene Haaning.