Coronahjælp: Rasmus har bygget en robot til sin mor

Rasmus Aas har bygget en robot, der hjælper hans mors cafe, der har været lukket ned siden marts.

Udfordringer resulterer af og til i nye løsninger. Det var i hvert fald tilfældet for Rasmus Aas, da hans mors café lukkede ned i marts.

Caféen oprettede på grund af nedlukningen såkaldte ja-tak-tilbud på Facebook, men da mængden af bestillinger blev for stor, udviklede Rasmus Aas en robot, der selv kunne holde styr på bestillingerne.

- Det robotten gør, det er, at den læser dine kommentarer, når du skriver på Facebook. Så hvis du skriver ja tak og noget butikken har defineret, så genkender robotten din bestilling, fortæller med-opfinderen Rasmus Aas. 

På den måde tager robotten et stort slæb for butikkens medarbejdere, der normalt selv ville skulle registrere alle de bestillinger, som kommer ind via Facebook. 

Flere bruger robotten 

Ideen til robotten opstod tilbage i marts, men i dag efterspørger flere butikker den smarte opfindelse.

- Når vi alligevel har lavet det til at hjælpe én, vores egen mor, så var det interessant at lade andre bruge det også. Og det har folk taget virkelig godt til sig, fortæller Rasmus Aas. 

En af de butikker, der nyder godt af robotten er Degn TopShop i Holstebro. Den holder to-tre online-auktioner om ugen med op mod 1000 kunder pr. gang.

- Hvor vi førhen sendte live, så stod jeg og nævnte alle navnene på dem, der havde vundet en auktion. Nu hjælper robotten ved at sende et like og et direkte betalingslink til kunden, fortæller Christine Degn Friis, der er marketingmanager hos Degn TopShop i Holstebro. 

I dag hjælper den smarte robot også andre butikker.