Der er både penge at spare, men der er så sandelig også en miljømæssig gevinst. Et stigende antal danskere, også midt- og vestjyder, køber mad der er tæt på grænsen for datoudløb. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion, som er bragt i Søndagsavisen.
Undersøgelsen viser, at tre ud af fire køber madvarer, der er billigere, fordi det er tæt på udløbsdatoen.
58% gør det ugentligt eller månedligt.
Tendensen oplever også Kvickly i Skive. Som mange andre steder har butikken en særlig køledisk med madvarer, tæt på udløbsdatoen.
- Vi har lige fuldt den op for anden gang i dag. Og vi putter alt fra kød til mælk i den, og folk er rigtig gode til at kigge i den og tage derfra, siger salgsassistent Kristian Nielsen.
Og det er ikke kun studerende og pensionister, der køber mad, der er tæt på udløbsdatoen. Det er også folk i arbejde. Ifølge undersøgelsen fra Epinion sker det især for at undgå madspild og dermed give en hjælpende hånd til miljøet.