Vestjyde er med til at styre Tour de France

En særlig udvalgt vestjyde er kommet på en stor opgave med at få Touren gennem Danmark til at forløbe som planlagt.

København er klædt i gult, når Anders Hansen går i gang med arbejdet i Tour de France.
København er klædt i gult, når Anders Hansen går i gang med arbejdet i Tour de France.
Foto: Privatfoto

Der er sikkert mange, som ønsker sig at stå i forreste række, når verdens største cykelløb skydes i gang. 

For første gang lyder startskuddet i Danmark - og her sidder en særlig udvalgt vestjyde klar til at styre løbet. 

- Det bliver en 'once in a lifetime experience', siger Anders Hansen.

Han er politikommissær i Midt- og Vestjyllands Politi. 

Og så kan han tale fransk. 

- Jeg har erfaring med krisestyring, snakker fransk og er leder, fortæller Anders Hansen. 

Og derfor er han blevet udvalgt blandt kollegaerne i dansk politi til at være forbindelsesofficer i det franske cykelløb. 

Sørger for, det glider

Den 60-årige politimand har sin erfaring fra knap 34 år i dansk politi, og han skal, sammen med to kollegaer fra politiet, sidde i A.S.O.'s koordinationscenter, hvorfra Tour de France-løbet bliver styret. 

Her skal han holde kontakt til franske og danske betjentene i marken - eller på asfalten - og viderebringe oplysninger, hvis der sker noget, hvor betjentene skal tage affære. 

quoteDet er en meget, meget begrænset gruppe, der får lov til at være i A.S.O.'s kommandorum.

Anders Hansen, Forbindelsesofficer

- Det kan være, at politiet får en opringning om fodgængere, der passerer en lukket vej. Så kan vi koordinere med A.S.O. om at få lukket af. Eller det kan være en bil i karavanen, der går i stykker og holder stille, som vi skal have hjælp til at få fjernet, uddyber Anders Hansen om én af de største opgaver i hans arbejde i politiet.

Hvad er A.S.O. og A.S.O.'s koordinationscenter?


En kæmpe aktion

Det er mange års forberedelse, som i dag kulminerer i København, når første etape af årets Tour de France begynder. 

Anders Hansen føler sig da også beæret over at være med.

- Jeg føler mig lidt privilegeret. Jeg tror, det er et interessant sted at være. Der er ikke mange danskere, der får lov til det. Det er en meget, meget begrænset gruppe, der får lov til at være i A.S.O.'s kommandorum, siger Anders Hansen. 

quoteSammenlignet med Airshow i Karup, får det her vores arbejde i Karup til at ligne en byfest. Det svarer til, at man pakker Vildbjerg eller Aulum sammen hver dag og flytter det hele. Det er en gigantisk maskine.

Anders Hansen, Forbindelsesofficer

Første etape af cykelløbet kører rytterne i dag, fredag, på en rute i Indre By i København. Anden etape flyttes hele maskineriet videre, når rytterne cykler fra Roskilde til Nyborg lørdag, og søndag rykkes teltpælene op igen og flyttes til Jylland, hvor tredje etape af Touren køres fra Vejle til Sønderborg. 

Og det kræver ikke så lidt arbejde at flytte løbet til tre lokationer i Danmark i løbet af én weekend, påpeger vagtchefen.  

- Sammenlignet med Airshow i Karup, får det her vores arbejde i Karup til at ligne en byfest. Det svarer til, at man pakker Vildbjerg eller Aulum sammen og flytter det hele - hver dag. Det er en gigantisk maskine, der er kommet til Danmark, fortæller han. 

Franske fætre blev et wildcard

Det er vicepolitiinspektør Jens Reuch, som er dansk politis primære kontakt til Tour de France. Han har været med til at forberede logistikken i flere år. Men til selve løbet har han brug for assistance - fra fransktalende kollegaer. 

Derfor sidder yderligere to danske politifolk klar til at få kommunikationen mellem A.S.O., fransk og dansk politi til at glide. 

Og dén kompetence har Anders Hansen med fra ungdommen som sproglig student og familie i Frankrig. 

quoteJeg tænkte, at jeg er glad for, at fulgte godt med i skolen.

Anders Hansen, Forbindelsesofficer

- Min moster har været fransk gift over to omgange, og så har jeg været i Frankrig og besøge dem. Så jeg har franske fætre og kusiner, som jeg har besøgt og snakket med, og holdt sproget ved lige på ferier til Frankrig, fortæller Anders Hansen. 

Og at det er nu dét, der giver vestjyden et 'wildcard' til et af verdens største sportsarrangementer har gjort kollegaerne misundelige. 

Flere af dem, har kommenteret på den særlige arbejdsopgave med et suk over deres egen skolegang. 

- Jeg tænkte, at jeg er glad for, at jeg fulgte godt med i skolen, griner Anders Hansen. 

- Mine kollegaer har ofte sagt, 'bare jeg havde lyttet lidt efter, da jeg havde fransk i gymnasiet'. 

Ingen cykelfan

Anders Hansen skal sidde med på forreste række i slutbyerne ved hver etape i Danmark. Men det bliver første gang, han kommer til at følge sporten så tæt. Han er nemlig langt fra cykelfan. 

- Jeg synes, det er dejligt at cykle. Men hvis ikke jeg skulle arbejde her, så var jeg ikke taget ud for at se på cykelløb, siger Anders Hansen. 

Det har gjort flere af kollegaerne i Midt- og Vestjyllands politi lettere misundelige, at det netop er ham, som ikke er cykelfan, der får lov at komme med ind i det inderste af løbet. 

- For min cykelviden begrænser sig til, til og fra arbejde hjemme i Holstebro – og jeg har kolleger, der er motionscyklister, uddyber Anders Hansen. 

quoteMin cykelviden begrænser sig til til-og-fra arbejde hjemme i Holstebro.

Anders Hansen, forbindelsesofficer

Han vil dog ikke udelukke, at han kan ende med at gå fra den intense arbejdsweekend ved målstregerne i Tour de France som cykelfan. 

- Ligesom når jeg har været med til at afvikle fodboldkampe, så kan man ikke helt lade være  at blive grebet lidt af stemningen. Det kommer jeg da helt sikkert også til at blive her, siger han. 

Under alle omstændigheder bliver det en stor oplevelse. 

- Det er sidste gang i min tid i politiet, at Tour de France kommer til Danmark, så hvis jeg skulle have en chance for at være en del af det, så er det nu. Og de store events er virkelig spændende og fagligt interessante, forklarer Anders Hansen.