Venstre vil have stærekasser i alle kommuner

Kristian Pihl Lorentzen ser gerne omkring 200 stærekasser spredt over landet. Det vil redde menneskeliv og forhindre ulykker, mener han.

2:29
Et forsøg med 20 stærekasser rundt om i landet viser, at farten bliver sænket med gennemsnit 10 kilometer i timen.
Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Hvis det står til Venstre, skal der stilles mange flere stærekasser op ved de danske landeveje.

Et treårigt forsøg med 20 stærekasser rundt om i landet har vist, at farten i gennemsnit bliver sænket med 10 kilometer i timen, og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen fra Ans, mener, at erfaringerne skal bruges til at brede ordningen ud.

- Nu skal vi videre, og derfor foreslår vi i Venstre, at vi skal investere i rigtigt mange stærekasser. Vi har foreslået et par stykker pr. kommune. Det bliver til omkring 200, og der er rigtigt mange steder, hvor man gerne vil have sådan en sat op for at få farten sat ned, siger Kristian Pihl Lorentzen til TV MIDTVEST.

Stærekasser er en del af den automatiske fartkontrol. Der er tale om standere med automatiske kameraer, der måler bilernes hastighed. Modsat fotovognene står stærekasserne på faste steder - i det midt- og vestjyske er der i dag stærekasser på Herningvej uden for Ringkøbing og Vilsundvej ved Nykøbing.

Stor succes i Sverige

Kristian Pihl Lorentzen understreger, at han på ingen måde er overrasket over forsøgets resultat. Han peger på, at man i Sverige i mange år har brugt stærekasser med stor succes og understreger, at standerne skal stå på de farligste strækninger.

- Formålet er ikke at få penge i statskassen, men at få farten sat ned på de farlige steder, så vi redder menneskeliv og undgår ulykker, siger han.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (arkivfoto).
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (arkivfoto).
Foto: Jesper Mortensen, TV MIDTVEST

Transportordføreren er ikke nervøs for, at stærekasserne giver en falsk tryghed forstået på den måde, at bilisterne bare gasser op, så snart de har passeret de faste standere.

- Stærekasserne skal ikke stå alene. Derfor har vi også fotovogne, der kan operere rundt omkring, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er også med på ideen om flere stærekasser kombineret med andre former for kontrol.

- Min ambition er at komme i gang i løbet af 2022, og det er min klare forventning, at vi får flere faste kontroller både i form af stærekasser og såkaldte strækningskontroller, der måler over en længere strækning, siger han til Jyllands-Posten.