Undgå sort skærm: Tjek allerede nu om du mister signalet

Når signalet skifter den 2. juni, ændrer TV MIDTVESTs 24-timers kanal plads fra nummer 22 til 33.

Foto: Ole Mortensen

Hvis du modtager dit tv-signal via en antenne, er der stor risiko for, at det går i sort fra den 2. juni.

Men bare rolig - der er en løsning.

Signalet går i sort, fordi det i 2015 blev besluttet, at nogle af de frekvenser, som udsender antennesignalet, skal anvendes til bedre mobil bredbåndsdækning.

Det var planen, at denne ændring skulle laves tidligere, men grundet corona blev det udskudt til den 2. juni.

Find ud af, om du kan modtage signalet

Er dit fjernsyn fra før 2012, er der en risiko for, at dit signal forsvinder. For at finde ud af, om du kan modtage det nye signal, kan du besøge kanal 88.

Hvis nedenstående billede kommer frem, kan du modtage det nye signal:

Kommer dette billede frem på dit fjernsyn, kan du modtage det nye signal. Foto: TV MIDTVEST

Det kan dog være, at du skal lave en kanalsøgning for at finde ud af, om du kan modtage signalet på kanal 88.

Er du i tvivl om, hvordan du laver en kanalsøgning, kan du følge denne guide: Kanalsøgning.

Alle der modtager TV-signal gennem kabel eller fiber, det kan være fra udbydere som eksempelvis YouSee og Waoo, påvirkes ikke af omlægningen og behøver ikke at gøre yderligere.

Hvornår udføres arbejdet på sendenettet?

  • Tirsdag den 2. juni udføres arbejdet på sendenettet fra midnat og frem til klokken 16.00.
  • Efter kl. 16.00 skal alle, der modtager TV via antenne, foretage en kanalsøgning, så dit TV kan finde kanalerne igen (TV MIDTVEST kanal, TV2 og øvrige Boxer kanaler, DR’s kanaler, Lokal TV og Folketings-TV).
  • Mens arbejdet udføres, vil der være sort skærm. 

Sortsignal.dk

Kulturministeriet har lavet en række løsninger til, hvad man skal gøre, når signalet skifter.

Er man i tvivl, kan man ringe til Kulturministeriets hotline på alle hverdage mellem klokken 12 og 15 på telefon 41 39 39 41.

Du kan også besøge hjemmesiden sortsignal.dk, hvor der er samlet en lang række guides samt svar på de mest stillede spørgsmål.

SÅDAN LØSER DU PROBLEMET

  • Anskaf et fjernsyn eller en tv-boks, der kan modtage de nye signaler.
  • Kontakt en udbyder, der tilbyder tv via antenne, kabel, satellit eller bredbånd, som kan modtage det nye signal.
  • Du kan få mere information og rådgivning på telefon 41393941 på hverdage mellem klokken 12.00 og 15.00.

Ny kanal til TV MIDTVEST

I processen med signalændringen skifter TV MIDTVEST samtidig kanalplads.

Pladsen ændrer sig fra nummer 22 til nummer 33.