Uddannelser til unge med særlige behov vender nederlag til succes

For de fleste af eleverne på Havredal Praktiske Uddannelser har folkeskolen givet flere nederlag end eksamensbeviser.

Michael Køhler er en del af skolens landbrugsuddannelse, fordi han gerne vil være landmand.
Michael Køhler er en del af skolens landbrugsuddannelse, fordi han gerne vil være landmand.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Vi møder eleverne på landbrugslinjens ko-hold en tidlig vintermorgen. Det er mørkt og koldt, men her er ingen sure miner. 

Malkningen er overstået, og nu er Lasse Lauridsen og Michael Køhler i gang med at flytte nogle køer og kalve.

- Det er dejligt. Jeg elsker at arbejde med de her dejlige dyr, fortæller Michael Køhler, der kommer fra Holstebro og er en af skolens godt 50 elever.

Han har, som de fleste af eleverne på skolen, haft det svært i folkeskolen.

- Jeg følte mig udenfor. Jeg havde svært ved at koncentrere mig og gad ikke fodbold som de andre, jeg ville hellere passe dyr, siger Michael Køhler.

De færreste af eleverne på Havredal har en afgangseksamen fra folkeskolen. De er mellem 16 og 24 år og har typisk generelle indlæringsvanskeligheder.

Nogen har desuden opmærksomheds- og udviklingsforstyrrelser eller mildere psykiske vanskeligheder.

Giver succesoplevelser

Lasse Lauridsen har især haft svært ved at sidde stille i timerne i skolen.

- Jeg er mange gange blevet dunket i hovedet med, at jeg ikke kan koncentrere mig og tage mig sammen. Men nu har jeg fået en ADD-diagnose og er kommet i behandling. Og her på skolen har jeg fundet ud af, at jeg faktisk godt kan finde ud af noget og nok skal blive til noget en dag, fortæller Lasse Lauridsen, der kommer fra Løgstrup, men nu også bor på skolen.

Både Michael Køhler (forrest) og Lasse Lauridsen (bagerst) elsker at arbejde i staldene.
Både Michael Køhler (forrest) og Lasse Lauridsen (bagerst) elsker at arbejde i staldene.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

På Havredal er mantraet, at det er sejt at være praktisk, og her får eleverne en særligt tilrettelagt uddannelse inden for en af skolen tre linjer: Landbrugsområdet, butiksmedhjælperuddannelse og en linje inden for have og anlæg.

- Det handler om hurtigst muligt at finde ud af, hvor vi kan skabe nogle succeser. Vi skal ind og se, hvor har eleverne deres ressourcer og kompetencer, og så bygger vi dem stille og roligt op derfra, fortæller Mette Navntoft, der er viceforstander og pædagogisk leder på Havredal Praktiske Uddannelser.

Et ophold på Havredal varer tre år, og målet er at få de unge ud i et egnet job og en passende bolig. Det lykkes for over 90 procent af eleverne.

Mobning stopper her

På skolen får de ikke bare arbejdsmæssige succeser. De lærer også, hvordan man klarer sig i en bolig.

På skolen bor de nogle stykker sammen, og her får de hjælp til at organisere alt fra indkøb og madlavning til tøjvask og rengøring.

En stor sidegevinst er de sociale kompetencer og kammeratskaber, der udvikles, når man skal få det til at fungere sammen.

- Jeg har det virkelig godt her. Jeg er altid blevet mobbet - det bliver jeg ikke her ... måske fordi vi allesammen har et eller andet at slås med. Så vi respekterer hinanden. Det er surrealistisk. Jeg føler mig helt accepteret, fortæller Natasha Notler, der bor i et hus sammen med seks andre unge mennesker.

Skolen i Havredal samarbejder med 27 forskellige kommuner og har derfor elever fra hele landet. En forudsætning for at blive optaget er, at man har en bevilling med fra sin kommune.

9:14
For de fleste af eleverne på Havredal Praktiske Uddannelser har folkeskolen givet flere nederlag end eksamensbeviser.  Her får de en ny chance - og som regel et job.