Turister fravælger storbyer: Flest overnatter i landdistrikterne

Halvdelen af turisterne i Danmark overnatter i landdistrikterne, og det er i høj grad i sommerhuse ved kysterne. 

Det er ikke kun storbyerne, der lokker turisterne til Danmark. Landdistrikterne kan også noget.

For mens de store byer får 35 procent af turistovernatningerne, så vælger over halvdelen af turisterne, helt præcist 54 procent, at overnatte i landdistrikterne. De sidste 12 procent får byer og forstæderne. Det viser en ny Momentum-analyse på baggrund af tal fra Eurostat.

Dermed er Danmark sammen med Østrig, Kroatien og Grækenland blandt de lande i EU med flest turistovernatninger i landdistrikterne. Forklaringen er sommerhusområderne.

- Turismen i Danmark bæres langt hen ad vejen af sommerhusene, der i høj grad er placeret i landdistrikterne. Det er det, der giver Danmark så høj en placering i undersøgelsen. Det hænger også sammen med, at den danske kyst og naturen er meget efterspurgt af vores sydlige naboer, siger Anne-Mette Hjalager, professor ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet, til Momentum.

Uudnyttet potentiale

Der kan dog tiltrækkes endnu flere turister, for i landdistrikterne ligger et uudnyttet potentiale.

- Der er plads nok derude og skønhedspletter, som man bør arbejde med på forskellige leder og kanter. Det handler om at gøre området endnu mere attraktivt, hvilket også betyder, at det skal være et dejligt sted at være både for lokalbefolkningen og turisterne. Det kan også hjælpe med til, at man bedre kan udnytte kapaciteten uden for sæsonen, siger Anne-Mette Hjalager.

En anden professor mener dog ikke, at turismen kommer til at redde landdistriktenre, men den kan hjælpe.

- Turismen har selvfølgelig en økonomisk betydning, men det er også en udfordring, da en stor del af indtjeningen ikke lander i landdistrikterne. Samtidig er den meget sæsonpræget og derfor problematisk i forhold til bosætning. Mange kommuner har et stigende fokus på øget kvalitet og den økonomiske bæredygtighed af turismen, så den er velintegreret i den lokale økonomi og i harmoni med de lokale ressourcer, for eksempel i samspil med branding af lokale produkter, siger Egon Noe, professor og centerleder på Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet.