Trods massiv interesse: Computerspil er ikke anerkendt som sport

Mens Danske Spil tjener store summer på at udbyde spil på eSport, er Dansk Idrætsforbund fortsat ikke klar til at kalde det virtuelle spilleri for idræt.

Der er stor diskussion om, hvorvidt eSport kan kategoriseres som regulær sport.
Der er stor diskussion om, hvorvidt eSport kan kategoriseres som regulær sport.
Foto: Martin Sylvest

Er eSport rigtig sport?

Det er en diskussion, som florerer livligt ude i cyberspace såvel som i den virkelige verden i takt med den enorme interesse, eSportens oplever i disse år.

Alligevel er Dansk Idrætsforbund (DIF) langt fra klar til at anerkende eSporten på lige fod med andre sportsgrene.

- Vi diskuterer pt ikke en decideret optagelse af eSporten. Det ligger i en gråzone, om eSport er rigtig sport, og vi har ikke taget stilling til, om vi vil lave en helt konkret vurdering af, om det er idræt, eller om det ikke er, siger DIF-formand Niels Nygaard.

- Jeg kan udmærket forstå, hvis man har passion for en given aktivitet, at man så synes, det skal anerkendes som en del af idrætsfamilien. Omvendt må man også respektere, at det ikke er givet, at det at sidde foran en computer, kan opfattes som værende idræt, lyder det fra formanden.

Og det  på trods af den store interesse fra eSportens fanskare. En interesse, spiludbyderen Danske Spil i den grad mærker.

Bettere spiller i stor stil på eSport

Alene i 2017 har der været 850.000 transaktioner på eSports-events og kampe, hvilket i betting-sammenhæng sender eSporten forbi regulære sportsgrene som amerikansk fodbold, badminton og cykling. Det svarer til, at 7% af alle spil, der er sat hos danske spil, er sat på kampe fra online-verdenen.

Og netop af den grund er formanden for eSport Danmark ikke i tvivl om, at eSporten skal optages i Danmarks Idrætsforbund for at få del i de eftertragtede tipsmidler - og for at modtage et stempel som anerkendt sportsgren.

- Der bliver i dag lavet mange odds på eSport via Danske Spil, som genererer en betydelig mængde penge - et tocifret millionbeløb - på at lave odds på eSport. Vi vil gerne have de unge mennesker ud af værelserne og ind i foreningslivet, siger Thomas Koed. 

I 2016 fik eksempelvis Dansk Billard Union 1,7 millioner kroner fra DIF, og både Dansk Dartunion og Dansk Petanque Forbund fik halvanden millioner kroner. 

Selvom eSporten i øjeblikket ikke er på DIFs dagsorden, har formanden dog alligevel tænkt sig at holde øje med eSportens udvikling.

- Vi anerkender, at eSport er en populær og udbredt aktivitet, og derfor skal vi også interessere os for det i forhold til vores foreningsdannelse, siger Niels Nygaard.

Ifølge Danske Spil er omsætningen på eSports-betting i 2017 mere end fordoblet i forhold til sidste år. I 2016 blev der uddelt over én milliard kroner i tipdsmidler til forskellige projekter.

3:00