Travlhed i butikscentre

Det er blevet uge 42, og det betyder, at turistattraktionerne landet over den næste uges tid kæmper om de mange gæster.

storcenter.jpg

Kampen om efterårsgæsterne gælder i særdeleshed også for de mange butikscentre. I herningCenteret har de sat det helt store i værk, for netop denne uge er meget vigtig.

- Det, der er vigtigt, er selvfølgelig, at vi rammer børnene og børnefamilierne, for det er dem, der primært har ferie i uge 42, siger Kim Lauritsen, centerchef i herningCenteret.

Tal fra sidste år viser, hvor vigtigt det er for storcentre som herningCenteret, at få kunder ind i efterårsferien. I uge 41 var der godt 52.000 kunder. I uge 42, som er efterårsferien, steg det til mere end 75.000 kunder. Netop derfor går de meget op i kampen om kunderne.

- Det er den største uge, når vi ser bort fra december, så betyder det da ufatteligt meget, og vi bruger også mange ressourcer og rigtig meget tid på at finde det vi synes, der er det helt rigtige, siger centerchefen.

I Sct. Mathias Centeret i Viborg ved de også, at hvis kunderne skal komme, skal man gøre noget ekstra.

- Det selvfølgelig vigtigt at signalere oplevelse. Det er jo den store forskel på online shopping, som tordner frem. Her er noget socialt og menneskeligt, og vi fokuserer ligesom på at give nogle oplevelser, siger centerchef Jesper Maagaard.

I Herning er det oplevelsen af dinosaurne, der har trukket kunder til. Om de store uddøde dyr skal vise sig ikke at være sagen for kunderne, vil det hurtigt blive opdaget.

- I et shoppingcenter som det her, er der jo tællere ved hver dør, og hvis der kommer for få ind, så har vi satset forkert, konstaterer Kim Lauritsen

HerningCenteret regner med at øge besøgstallet med 5-6 procent i forhold til sidste år.

2:03
Uge 42 er en vigtig uge for indkøbscentrene, og der skal kæmpes ekstra hårdt om de mange feriekunder. HerningCenteret satser på at dinosaurer kan hjælpe.