Transportordfører: Privatisér køreprøven

Venstres transportordfører vil privatisere køreprøverne for at få bugt med ventetiden på køreprøverne. Politiet mener ikke, at det løser problemet.

Trafikordføreren fra Venstre mener, at man bør privatisere køreprøverne, ligesom man har privatiseret bilsynet.
Trafikordføreren fra Venstre mener, at man bør privatisere køreprøverne, ligesom man har privatiseret bilsynet.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Lige nu er der lang kø til at få køreprøver med en køresagkyndig fra politiet. Ventetiden på køreprøver er i år vokset fra cirka en uge til cirka en måned.  Årsagen er at 17-årige nu også må tage kørekort. Det har folketinget besluttet - uden at tilføre politiet ekstra ressourcer. 

Som en mulig løsning på problemet mener Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, at man skal privatisere køreprøven, så virksomheder kan få en autorisation til at udføre køreprøver. 

- Det bliver ligesom med synshallerne, hvor det egentlig er en lokal mekaniker, som er blevet autoriseret til at gennemføre nogle gode syn. På samme måde kan man autorisere tidligere kørelærere eller tidligere politifolk, der kan lave et lille privat firma, som bliver autoriseret til at udføre køreprøver i høj kvalitet, siger Kristian Pihl Lorentzen. 

På kort sigt vil ordføreren dog finde nogle løsninger sammen med politiet ved at pensionerede politifolk for eksempel kan være køresagkyndige, men på lang sigt vil han tage opgaven ud af politiets hænder. 

Han mener ikke nødvendigvis, at det behøver at være politifolk, der står for prøverne. 

- Der er ingen grund til, at det nødvendigvis er politifolk. Der er tale om, at man skal aflægge en prøve i henhold til nogle klare regler, og det behøver ikke være politifolk. Det kan godt være andre, som har den uddannelse, og får en autorisation, siger Venstres transportordfører til TV MIDTVEST. 

Politiet: Det kunne ikke undgås

Hos politiet mener man, at det samme problem med ventetiderne var opstået, hvis private havde stået for afvikling af køreprøverne. 

- Baggrunden for, at vi har længere ventetider nu, er, at vi lige pludselig får en stigning på 50% i køreprøver på grund af en lovændring. Der er ingen hverken offentlig eller privat arbejdsplads, der ville kunne matche det. Man vil ikke pludselig kunne håndtere en overproduktion på 50%, siger politidirektør i Midt- og Vestjyllands Politi, Jens Kaasgaard til TV MIDTVEST. 

Det er over 10.000 ekstra prøver, som politiet nu står for med lovændringen, og det har de ikke mandskab til lige nu, og det understreger politiet, at der ikke er nogen, der har. 

Han siger dog, at de vil lave nogle tiltag henover foråret, der skal sænke ventetiden på køreprøver. Han regner med, at når lovændringens effekt aftager, at problemet forsvinder.

- Jeg kan sige, at når der er gået et år eller mindre, så er effekten udfaset igen, og så er vi tilbage på normal kapacitet, siger Jens Kaasgaard. 

Kørerlærerne tvivler på modellen

Hos Dansk Kørelærer-Union tvivler man på, at køreprøverne kan afvikles ordentligt privat. 

- Spørgsmålet er, om opgaven kan løftes i det private og om vi får de prøver, som vi har behov for, siger hovedbestyrelsesmedlem hos Dansk Kørelærer-Union Søren Rask. 

Han understreger også, at det optimale scenarie er at holde køreprøverne på politiets hænder, dog med et enkelt forbehold. 

- Vi vil gerne beholde prøverne hos politiet, hvis de kan løfte opgaven. Hvis vi hiver opgaven ud af politiets hænder, skal der penge til. I dag stopper staten penge i politiet for at klare opgaven, siger Søren Rask. 

Og Dansk Kørelærer-Union tror heller ikke, at det vil hjælpe ventetiderne, at de private tager opgaven. 

- Jeg tror ikke, at det vil hjælpe aktuelt. Jeg så hellere, at politiet ansatte flere civile køresagkyndige, siger Søren Rask. 

1:51