Specialelever: Bedst sammen med andre

Flere børn skal i almindelig klasse, siger en ny målsætning fra Regeringen. Og det er også meget federe end i specialklassen, lyder det fra nogle af de inkluderede børn.

Regeringen vil have flere børn ud af specialklasserne og ind blandt almindelige børn uden særlige behov.

- Det er meget bedre, for man får flere venner, fortæller Andreas Præstegaard Gamskjær Nielsen, som går i 7. klasse på Nørre Nissum Skole.

Han har tidligere gået i specialklasse.

96 procent skal i almindelig klasse

Regeringen har de seneste år forsøgt at inkludere flere i folkeskolen, og inden udgangen af 2015 skal 96 procent af alle skolebørn gå i en almindelig klasse.

- Overskriftet for vores inklusionsindsats er fællesskabet, siger Ole Elbæk, der er afdelingschef for Børn & Unge i Holstebro Kommune.

Psykolog: Ligeværd og samspil er afgørende

Regeringen har den opfattelse, at man er inkluderet, når man har størstedelen af sine timer i en almindelig klasse. Men den holder ikke helt.

- Den kvalitet, det er at være en del af fællesskabet på lige vilkår og føle sig ligeværdig, er en indre følelse, som er sindssyg vigtig at få fat i, fortæller Jørgen Rønsholt, der er børnepsykolog ved Institut for Relationspsykologi i Skive.

Flere kommuner her i landsdelen har allerede opfyldt regeringens målsætning, mens blandt andre Struer og Lemvig Kommune fortsat har et stykke vej.

Nørre Nissum Skole har gode erfaringer med inklusion:

Ifølge børnepsykologer opnås inklusion først, når barnet er trygt nok til at tage læring ind:

Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien Sundhed.