SF’s forslag om elbiler glæder Danielsen: - Det er dejligt, at de kæmper

SF og Venstre er enige om, at der skal gøres noget for elbilejere. Finansieringen er de dog ikke helt enige i.

Det skal være nemmere at være elbilejer, mener SF og Venstre (arkivbillede).
Det skal være nemmere at være elbilejer, mener SF og Venstre (arkivbillede).
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Det bringer glæde hos Venstres energi- og klimaordfører, Thomas Danielsen, når han hører SF’eren Signe Munk fortælle, at hendes parti vil gøre det nemmere at være elbilejer i finanslovsforhandlingerne.

De to partier er normalt ikke enige om alt for mange ting, men i den grønne omstillings ånd finder de to partier fra hver deres blok fælles grundlag.

- Det er dejligt, at de kæmper om det ved finanslovsforhandlingerne. Venstre er ikke inviteret, så det er altid noget, at SF presser regeringen på den grønne dagsorden, siger Thomas Danielsen.

Selvom Venstre ikke er med til forhandlingerne om finansloven for 2020, har partiet alligevel lavet et udspil til, hvordan den kan sættes sammen. Her er selvfølgelig også fokus på den grønne omstilling.

- Der ligger vi op til at afgiftsfritage elbilerne på samme måde, som de er det i dag. Det støttes af Dansk Elbil Alliance, fordi man gerne vil skabe ro på markedet, indtil der kommer en langsigtet plan, fortæller folketingsmedlemmet.

Den langsigtede plan, som Thomas Danielsen hentyder til, kommer, når en afgiftskommision i løbet af de kommende få år kommer med anbefalinger til, hvordan Danmarks bilafgifter skal fordeles.

Som at tisse sig i bukserne

Mens de to partier er enige om, at der skal gøres noget i den grønne omstilling, er de dog ikke enige om, hvordan det skal finansieres.

SF vil gøre det ved hjælp af penge fra råderummet i finansloven og samtidig skabe flere indtægtskilder gennem eksempelvis flyafgift eller ved at sætte aktie- og formuebeskatningen op for folk, der tjener rigtig meget, forklarer Signe Munk.

Her skal forskellene på økonomisk politik for et socialistisk parti og et liberalt parti findes, slår Thomas Danielsen fast.

- Det er lidt som at tisse i bukserne. Det bliver koldt på den anden side, siger han om SF’s finansieringsforslag og fortsætter:

- Vi vil finansiere den grønne omstilling ved at fastholde den økonomiske politik, som vi lagde for dagen, da Venstre var i regeringen. Det giver et råderum på 100 milliarder frem mod 2030. Målsætningen om at nedsætte drivhusgasserne med 70 % i 2030 koster maksimalt 30 milliarder kroner.

På den måde mener Thomas Danielsen, at der er nok penge til at klare den grønne omstilling.

Mere end bare afgift

Signe Munk og SF lægger vægt på, at det drejer sig om at gøre det nemmere og mere bekvemt at eje en elbil.

Hun har selv oplevet, at det kan være svært at finde et sted at lade sin elbil, når hun kører rundt.

Her er Thomas Danielsen helt enig i, at der skal være flere.

- Vi er ikke enige om finansieringen. Men det ændrer ikke på, at vi er enige om, at der skal laves bedre infrastruktur, og at afgifter for elbiler skal fastholdes – indtil afgiftskommisionen kommer med deres anbefalinger, slår han fast.

2:41
I finanslovsforhandlingerne, der er i gang i øjeblikket, presser SF på for, at det skal være nemmere at køre grønt - også nemmere end Regeringen har lagt op til.