SF før forhandlinger om infrastruktur: Ingen tager skade af at gå og cykle

Fronterne mellem røde og blå partier i Folketinget er trukket hårdt op før forhandlinger om ny infrastruktur begynder. Venstre vil have mere asfalt. SF vil prioritere den kollektive trafik.

30:27
Corona-pandemien fylder, men der er faktisk andet på den politiske dagsorden. For eksempel har regeringen planer om i foråret at lande en infrastruktur-plan. Thomas Jensen (S), Kristian Pihl Lorentzen (V) og Signe Munk (SF) diskuterer i denne udsendelse, om der er behov for mere asfalt i Midt- og Vestjylland. Vært: Klaus Knudsen Pedersen

- Ingen tager skade af at gå og cykle. Det er både sundt for klimaet og for sundheden, mener Signe Munk (SF).

Med udtalelsen sætter klima-, energi- og forsyningsordføreren en streg under SF's position forud for de infrastrukturforhandlinger, som regeringen planlægger at sætte i gang inden længe.

- Man skal huske de midt- og vestjyder, som ikke har et kørekort. De ældre og de unge. De skal også have mulighed for at komme rundt. Den kollektive trafik bliver vi nødt til at løfte og gøre grønnere og bedre, siger Signe Munk.

SF-politikeren medvirker i en ny udgave af det politiske magasin Krydsfelt på TV MIDTVEST, hvor hun er i debat med to transportordførere, Thomas Jensen (S) og Kristian Pihl Lorentzen (V).

Signe Munk lægger vægt på at hun bor i landsdelen og kender til udfordringer med fremkommelighed og veje, som er for små. Alligevel understreger hun, at mere asfalt ikke står på SF's ønskeliste.

- Vi kan sagtens se, der er behov for, at nogle hovedveje bliver udvidet. Men vores klare prioritering er togbanen, cykelstier og den regionale bustrafik, understreger Signe Munk.

Venstres ønskeliste er lang

Dermed er SF-politikeren lodret uenig med Venstres mangeårige transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som ser frem til de kommende måneders forhandlinger om ny infrastruktur - og godt ved, hvor i Midt- og Vestjylland, der er behov for mere asfalt.

Venstre planlægger i følge Pihl Lorentzen at skele den blå transport-aftale, som blev indgået i marts 2019, og som Venstre gik til valg på at gennemføre til punkt og prikke. En aftale, som imidlertid faldt, fordi Venstre mistede flertallet i Folketinget.

- I den plan er det ikke et enten eller, men et både og. Der bygger vi for eksempel en Rute 34 mellem Haderup og Skive, som er bredere. Vi bygger en bedre Rute 26 mellem Aarhus og Viborg. Vi bygger en bedre Rute 15 til Ringkøbing, forklarer Kristian Pihl Lorentzen.

I januar 2019, før folketingsvalget, fremlagde Socialdemokratiet sit bud på en langsigtet infrastrukturplan. I følge planen skulle der dengang sættes mindst 70 milliarder kroner af over de kommende ti år til motorveje, landeveje, jernbanestrækninger og cykelstier.

Det er den plan, der nu skal forhandles på plads – og som regeringen går efter at få landet inden sommerferien. I følge Thomas Jensen, der er Socialdemokratiets transportordfører, er ambitionen at lave en bred aftale, hvor både SF og Venstre er med. En ambition, der, hvis man lytter til de to partiers argumenter, synes svær at realisere.

- De indledende stammedanse er altid interessante at se og lytte på, men når vi kommer ind i forhandlingslokalet, så skal vi alle sammen levere, siger Thomas Jensen.

- Jeg tror det er godt for borgerne i Danmark, at midt i mellem Venstre, der vil investere i veje , og SF, der kun vil investere i tog, at der står Socialdemokratiet og skal finde en balance i det her, konkluderer Socialdemokratiets transportordfører.