Sådan er dine rettigheder, hvis smittefare aflyser dit arrangement

Regeringen opfordrer som følge af smittefaren ved coronavirus til, at man ikke forsamles mere end 1000 mennesker på samme sted.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Peter Pedersen, TV MIDTVEST

Lige nu er en masse arrangører ved at drøfte og overveje, hvordan de skal forholde sig til de seneste udmeldinger fra myndighederne angående coronasmitten.

Myndighederne kom i dag med en stærk opfordring til, at man aflyser eller udskyder arrangementer, hvor der er mere end 1000 mennesker samlet.

Det er en ekstraordinær situation, og aflyste arrangementer rammer både arrangører og tilskuere.

Bliver dit arrangement aflyst som følge af smittefaren fra coronavirus, så vil det stadig være de almindelige regler om forbrugerrettigheder, der gælder.

Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse. 

Afhænger af aftalen ved køb

Dine muligheder for at få kompensation vil afhænge af, hvad der er aftalt mellem dig og arrangøren, da du købte billetterne.

Ofte fremgår vilkårene af billetten, og ellers vil de typisk ligge på arrangørens hjemmeside. Det fortæller forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

- Hvis du har købt billet til et konkret arrangement, der bliver aflyst som følge af smittefaren ved coronavirus, er udgangspunktet, at du kan få pengene retur eller få en billet til en anden dag, hvis arrangementet bliver flyttet. Arrangøren kan dog i sine vilkår have taget forbehold for aflysninger som følge af for eksempel sygdomme, dårligt vejr og lignende, udtaler Susanne Aamann.

Arrangøren kan dog ikke fraskrive sig al ansvar, da forbeholdene skal være rimelige. Det vil altid afhænge af en konkret vurdering.

Ekstraordinær situation

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer til, at forbrugere, som står med billet til et aflyst arrangement, i første omgang afventer situationen.

- Da det er en ekstraordinær situation, hvor arrangørerne risikerer at modtage over tusinde henvendelser, anbefaler vi, at forbrugerne afventer en fælles besked fra arrangøren og er opmærksomme på deres hjemmesider. Hører man ikke noget, så kontakt arrangøren med henblik på at finde en løsning sammen, udtaler Susanne Aamann.

Derimod er du stillet i en anden situation, hvis du selv vælger at blive hjemme fra et arrangement, der ikke er aflyst.

- Hvis du selv vælger at holde dig hjemme fra et arrangement, fordi du er nervøs for at blive smittet, er udgangspunktet, at du ikke har krav på at få dine penge tilbage, udtaler Susanne Aamann. 

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om deres rettigheder ved aflysninger som følge af coronavirus.