Rekordmange hoteller og restauranter mangler arbejdskraft

I juni var manglen på hænder i servicebranchen det højeste i den tid, hvor Danmarks Statistik har opgjort det.

Rekordmange hoteller og restauranter mangler arbejdskraft. Det viser en månedlig opgørelse fra Danmarks Statistik.

Manglen på arbejdskraft i servicebranchen var i juni det højeste i statistikkens levetid. Den er lavet siden 2011.

Forklaringen skal findes i, at aktiviteten i samfundet er skruet op. Det vurderer privatøkonom Brian Friis Helmer, Arbejdernes Landsbank.

- Den tiltagende mangel på arbejdskraft skal ses i lyset af en markant ketchupeffekt i forbindelse med genåbningen af restauranter og caféer, siger han i en kommentar.

Derudover har potentielle medarbejdere også kunnet få job som for eksempel podere, vurderer han.

Danmarks Statistik spørger hver måned virksomheder ind til flere ting. Både de faktiske forhold og forventningerne fremover.

Knap en fjerdedel af de adspurgte virksomheder i servicebranchen mangler arbejdskraft. I maj var det 19 procent.

Blandt bygge- og anlægsvirksomhederne mangler 37 procent af de adspurgte hænder. Det er det højeste siden tiden op til finanskrisen.

Ifølge cheføkonom Las Olsen, Danske Bank, melder virksomhederne over en bred kam om et fortsat opsving.

- Tallene peger mod særdeles gode væksttal, vurderer han.

- Manglen på hænder afspejler, at vi står i et af de stærkeste opsving nogensinde.

- Effekten på væksten af at genåbne er langt kraftigere end et normalt gradvist opsving, og det betyder, at mange skal ansætte på én gang, siger han i en kommentar.

Han forventer dog, at livet bliver lettere for virksomhederne den kommende tid.

- Grundlæggende er krisen ved at være overstået, og situationen kommer givetvis til at minde om, hvad vi havde før coronakrisen, hvor det også var svært for mange i netop byggeriet og en stor del af servicesektoren at finde folk nok, lyder det fra økonomen.