Regeringen vil sigte efter 500.000 elbiler i 2030

Selv om Klimarådet har anbefalet en million elbiler i 2030, så er regeringens ambition kun 500.000.

Torsdag vil regeringen præsentere en ny transportaftale.
Torsdag vil regeringen præsentere en ny transportaftale.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

500.000 elbiler på danske veje i 2030, kilometerbaseret vejafgift på tung transport og øget krav til iblanding af biobrændsel i benzin- og dieselbilers brændstoftanke.

Sådan lyder regeringens mål i udspillet til en transportaftale, som den vil præsentere torsdag. Det erfarer TV2 og Ritzau.

Ifølge Ritzaus oplysninger vil det give en reduktion på en million ton i drivhusgasserne. Halvdelen af reduktionen kommer fra iblanding af biobrændsel i de fossile tanke.

Udspillet skal nu forhandles med partierne på Christiansborg. Her skal regeringen formentlig forvente lige dele skuffelse og modstand fra støttepartierne, der ønsker større ambitioner på det grønne område.

De Radikales skatteordfører, Kathrine Olldag, siger til regeringens ambition om 500.000 elbiler:

- Det er meget langt væk fra vores klimaambitioner. Og det er sådan set også langt væk fra det, regeringen selv har lovet.

- Regeringen vil gerne være med til 70 procents-målsætningen. Men hvis transporten - som samlet set står for en tredjedel af vores CO2 - kun skal bidrage med en million ton, så kommer både landbrug og virksomheder til at skulle aflevere temmelig meget mere, siger Kathrine Olldag.

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, kalder regeringen "lomborgsk" i sin tilgang til klimaløsningerne med henvisning til klimakritiske Bjørn Lomborg.

- Det jeg hører om udspillet, uden selv at have set det, lyder af rystende lidt. 500.000 elbiler og en reduktion på en million ton er endda under, hvad regeringens eget rådgivende organ er kommet med af forslag. Så jeg tænker, at det bliver en kamp op ad bakke i de her forhandlinger, siger Mai Villadsen.

Hun henviser til, at regeringens egen kommission på området anbefalede et mål om 750.000 elbiler.

Før valget talte Socialdemokratiet for 500.000 elbiler. Det var også den ambition, statsminister Mette Frederiksen (S) talte varmest for, da hun i sidste øge talte ved Grønt Erhvervsforum. Den er nemlig billigere for bilejere og samfundet:

- Vi skal selvfølgelig gøre det (omstille bilparken, red.) på en ordentlig måde, som er respektfuld over for danskernes privatøkonomi, sagde Mette Frederiksen, der samtidig opfordrede til, at der bliver kigget på hele transportsektoren under ét.

- Så vi er sikre på, at vi gør det her, så det er bedst muligt for klimaet, men også samfundsøkonomisk klogest, lød det fra statsministeren.

Fra Venstre har ambitionen lydt på en million elbiler, men partiet har åbnet for en lavere ambition på baggrund af kommissionens beregninger.

Ifølge kommissionen vil det nemlig blive en dyr omgang for samfundet og bilejerne at indkøbe en million elbiler inden 2030.

Ifølge kommissionen vil den ambition gennemsnitligt koste ejere af benzin- og dieselbiler 5900 kroner om året per bil og samfundet 5,7 milliarder kroner.

Det er blandt andet i form af markante stigninger i afgifterne på brændstof, vejskatter og registreringsafgift.

Kommissionen har i stedet peget på en model, der i 2030 vil give 750.000 elbiler på vejene. Den vil koste mindre, men også reducere mindre CO2.

2:28
For to uger siden kom den såkaldte Elbilskommission ellers med sine anbefalinger til, hvordan registreringsafgiften fremover skal skrues sammen. Men politikerne er endnu ikke så meget som gået i gang med at diskutere, hvad en benzin, diesel eller grøn bil skal koste efter nytår. Og det kan mærkes hos forhandlerne.