Psykolog om ja tak-tilbud: De får os til at slå hjernen fra

Grunden til, at flere supermarkeder og købmænd har stor succes med ja tak-tilbud på Facebook, er ifølge psykolog Jørgen Rønsholt, at de vækker vores impulser og gør os irrationelle.

Jørgen Rønsholt er leder af center for dynamisk psykologi og mener at ja tak-tilbuddene får os til at glemme fornuften, når vi handler.
Jørgen Rønsholt er leder af center for dynamisk psykologi og mener at ja tak-tilbuddene får os til at glemme fornuften, når vi handler.
Foto: Mogens Lyngsø, TV MIDTVEST

Spar-købmanden i Stoholm har haft folk fra både Fyn og Bornholm, der har sagt ja tak til butikkens tilbud på Facebook. Og i Kvickly i Herning lokker tilbud på supermarkedets Facebook-side også udenbys kunder til.

- Jeg synes altid, det er nogle gode tilbud. De popper bare lige op, og så er det bare med at sige ja tak. Jeg synes, man bliver fristet, siger Marlene Videbæk Poulsen fra Ikast.

Ifølge psykolog Jørgen Rønsholt er det netop grunden til, at butikkernes ja tak-tilbud er blevet så populære. De rammer vores købetrang og giver en følelse af at have været heldig at få det gode tilbud.

- Vi bliver faktisk bombarderet med her og nu handlinger, hvor vi glemmer alt rationalet, og så ryger vi ind i impulsen. Vi vil gerne have dopaminfølelsen af glæde og beruselsen af at have gjort noget godt, siger Jørgen Rønsholt, der er leder af center for dynamisk psykologi i Skive.

Irrationelle indkøb

Psykologen mener, at vi bliver snydt af vores egen hjerne, da ja tak-tilbuddene appellere til nogle af vores grundlæggende behov og følelser.

- Kort sagt, så slår vi hovedet fra og lader os fange af impulsen. Der bliver vakt et instinkt, som vi alle sammen har; nemlig at kunne gøre noget lynhurtigt og være den første, der får fat i tilbuddet, forklarer Jørgen Rønsholt.

En af kunderne i Kvickly i Herning, der har handlet irrationelt på butikkens ja tak-tilbud på Facebook er Sanne Facius.

- Sidst jeg blev rigtig fristet, der havde de rejer på spyd. Der købte jeg fem pakker. Det var måske lige voldsomt nok, når man kun er en. Men de var gode, siger Sanne Facius fra Herning.

I butikkerne har de ikke problemer med, at deres ja tak-tilbud lokker kunderne til at købe.

- De kan jo selv vælge på Facebook, om de vil se opslag fra os, og så længe, der er Facebook, så er jeg sikker på, at det vil blive ved med at køre, for folk siger ikke nej til et godt tilbud, siger Mikkel Refshøj Andersen, der er købmand i Stoholm.

Han bliver bakket op af varehuschefen i Kvickly i Herning, der ikke mener, at de presser kunderne med tilbud

- Der kommer også ti tilbudsaviser i din postkasse. Og hvis kunderne kommer til at sige ja tak og ikke kommer og henter det, så er det ikke sådan, at vi kommer efter kunderne, så på den måde synes jeg ikke, at der er meget forskel på det og en tilbudsavis, siger Kenni Tolstrup Jørgensen, der er varehuschef i Kvickly i Herning.

3:15