Politikerne vil have flere til at køre med private busser

Dansk Folkeparti og regeringen vil gøre det nemmere for Flixbus og andre private aktører at oprette nye ruter.

Transportminister Ole Birk Olesen.
Transportminister Ole Birk Olesen.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danskerne har taget Flixbus og andre private busruter til sig. Og snart kan endnu flere køre med de såkaldte fjernbusser.

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at ændre på reglerne, så det bliver nemmere at oprette nye private ruter over længere distancer. Det skulle føre til nye ruter og 600.000 nye passagerer, viser beregningerne ifølge Avisen Danmark.
    
- Fjernbussen er en populær og billig transportform, som skal have friere rammer til gavn for borgere i hele landet, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) og suppleres af Dansk Folkepartis trafikordfører:
    
- Vi vil have noget billig, kollektiv trafik ud i de områder, hvor der ikke kører tog, og hvor der ikke er så mange muligheder. Det vil gavne folk, der bor i Ringkøbing, Hjørring og andre steder, og det vil give billigere og kortere rejsetid, siger Kim Christiansen.

Vil skrotte indviklede regler

Dansk Folkeparti og regeringen vil nu skrotte nu de gældende, indviklede regler og indføre ét landsdækkende krav: En passager, der stiger på en fjernbus, skal fragtes minium 75 kilometer.
    
Kravet er en beskyttelse af regionale trafiksselskaber som Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus.
    
- Det skal jo ikke være sådan, at en rutebus kører i fri konkurrence med de regionale rutebiler. Det her er en opblødning, men vi giver det ikke helt frit, siger Kim Chrstiansen.
    
Trafikstyrelsen har lavet beregninger, som viser, at forslaget vil føre til flere billigere fjernbusruter, og at der vil være grundlag for at øge antallet af fjernbusrejser med 38 procent. Eller 600.000 passagerer årligt.
    
Det vil formentlig flytte passagerer fra tog til bus:
    
- Det kunne jo også være, det presser DSB til at oppe sig. I dag må vi bare erkende, at det er for dyrt at tage toget mellem landsdelene. Det har de her fjernbusser jo bevist ved at tage markedsandele, siger Kim Christiansen.
    
Transportministeriets beregninger viser, at halvdelen af de 600.000 nye passagerer slet ikke ville rejse, hvis ikke det var for de nye ruter. Men de viser også, at resten hentes fra blandt andre DSB:
    
- Det vil være passagerer, som foretrækker de nye fjernbusruter frem for bilen, toget eller regionale busser. Der skønnes at være tale om et bruttoindtægtstab for DSB på cirka 23 millioner kroner. Men set i forhold til, at DSB's har billetindtægter på i omegnen af 5,5 milliarder kroner, er det meget begrænset, lyder det fra Transportministeriet.
    
/ritzau/