Få otte tips til at undgå alkoholproblemer i juletiden

Mange danskere drikker for meget alkohol i december. Det kan man undgå, hvis man følger råd fra Alkohol & Samfund.

Det er ikke snaps, der bliver drukket meget af i december (arkivbillede). Foto: Camilla Rønde / Ritzau Scanpix

For mange danskere er december lig med julefrokoster, hvor der bliver indtaget en del alkohol. Det giver ofte gode aftener og gode minder, men hvis man ikke passer på, kan det udvikle sig til et decideret alkoholproblem.

Det mener Bjarne Stenger Elholm, der er leder af Alkolinjen, som Alkohol & Samfund driver i samarbejde med Sundhedsstyrelsen.

Læs også I flere hjem fylder alkohol mere end hygge til jul

- For den halvanden million danskere, der drikker mere end genstandsgrænserne resten af året, er det særlig problematisk, at de i en måned skruer forbruget op, siger han på Alkohol & Samfunds hjemmeside.

Derfor har Alkohol & Samfund lavet otte tips til, hvordan man kan undgå at få alkoholproblemer i juletiden.

Se de otte tips i faktaboksen herunder

Undgå alkoholproblemer i julen

  1. Beslut dig for, at du denne jul vil drikke mindre – for eksempel max. tre genstande pr. arrangement. Fortæl gerne andre om din plan, det hjælper dig til at holde den. Skriv også gerne dagbog over dit alkoholforbrug, så du kan holde øje med, om du holder dig til planen.
  2. Julen kan være forbundet med stress, pres og høje forventninger. Føler du dig psykisk presset, så sæt tempoet og ambitionerne ned. Hellere en hyggelig jul uden for mange planer end stress.
  3. Når du er til et julearrangement, kan du bruge nogle simple tips til at holde antallet af genstande nede. Prøv for eksempel at drikke af små glas, tage mindre slurke eller holde glasset i den hånd, der falder dig mindst naturligt. Du kan også lave en regel om, at du skal drikke to glas uden alkohol for hvert glas med alkohol. Eller du kan sætte dit glas eller flasken, du hælder op af, længere væk fra dig, så det ikke er så nemt at fylde på.
  4. For nogle børn kan det føles utrygt, at voksne omkring dem er fulde. Hvis du skal holde julefest, hvor der er børn med, kan det være en god idé at aftale, at der er en voksen, der har ansvaret for børnene og derfor ikke drikker eller kun drikker meget lidt.
  5. Hvis dine børn eller din partner fortæller, at sidste jul ikke var hyggelig, fordi du drak for meget, så prøv at lytte og forstå frem for at forsvare og forklare.
  6. Dyrk mere motion, end du plejer. Motion modvirker stress og er samtidig en sund måde at få vrede og negative tanker ud af hovedet. Gør det til en ny juletradition, at I går en lang tur i stedet for at sidde for længe ved bordet til julefrokoster og middage.
  7. Få en god nattesøvn. Gå tidligere i seng, end du plejer. Det giver dig dels et overskud og dels risikerer du ikke at tage et par ekstra genstande sidst på aftenen.
  8. Mange af os tager det som en selvfølge, at der skal være alkohol på bordet, når vi holder julefrokoster og julemiddage. Hvis du selv prøver at drikke mindre, så servér lækre, alkoholfri drinks eller køb alkoholfri øl til dine gæster. Er du inviteret ud, så foreslå værten, at der er alkoholfri alternativer – eller tag en flaske lækker saft med som værtindegave.

Kilde: Alkohol & Samfund

Flere tiltag hjælper

Når man drikker mere end de syv ugentlige genstande for kvinder og 14 ugentlige genstande for mænd, har man et forbrug, hvor man har øget risiko for at skabe afhængighed og få fysiske og psykiske skader.

Hvis man mener, at man selv har et alkoholproblem, eller man tror, at andre har det, er der nogle ændringer i ens liv, man kan foretage sig.

Læs også Alkohol til julefrokosten: Så meget må du drikke, før hæmningerne løber fra dig

- Der er masser af tiltag, som kan sikre, at dit alkoholforbrug ikke bliver et problem i december. Det handler både om nogle helt lavpraktiske adfærdsændringer i forhold til alkohol og om at kigge på, hvilke stressfaktorer og følelser, der kan få dig til at drikke mere. Men for de fleste af os handler det om at erkende, hvordan vores alkoholforbrug egentlig er, siger Bjarne Stenger Elholm.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har et alkoholproblem, kan man tage Alkohol & Samfunds test.

Den finder man ved at følge dette link: Test hos Alkohol & Samfund