Nyuddannede lærere flygter fra folkeskolen: - Jeg synes, det er skræmmende

75% af kommunerne har inden for de seneste år haft svært ved at rekruttere læreruddannede til de ledige stillinger.

Som nyuddannet lærer er der stor risiko for, at man ikke bliver i jobbet mere end et år.

Lige om lidt begynder et nyt kuld elever i den danske folkeskole. Og det samme gør en række nyuddannede lærere. Men mens eleverne formentlig først forlader skolen efter 10 års skolegang, så forlader mange nyuddannede lærere folkeskolen i løbet af blot et år.

I 2017 overvejede hver fjerde nyuddannede lærer helt at forlade faget, selvom det var under et år siden, at de blev færdiguddannet.

Louise Dyreborg har arbejdet som lærer i lidt over et år. Hun var så fortvivlet over jobbet, at hun søgte ind på sygeplejerskeuddannelsen i stedet.

- Det var alt for overvældende, fordi man står så meget på egne ben med noget man ikke har vildt stor erfaring inden for, siger Louise Dyreborg.  

På de fire år uddannelsen varer har man som studerende 18 uge i praktik.

- Og det er jo ingen ting, pointerer hun.

Mere end bare at undervise

Arbejdet som lærer i folkeskolen er nemlig meget mere, end bare at kunne undervise. Man skal også kunne tackle krævende forældre og inklusionsbørn. Og det er noget, der kræver meget af de nyuddannede.

- Vi snakkede om inde fra uddannelsen, at der er sådan lidt et praktisk chok, siger Kasper Hindø fra Skjern, der er nyuddannet lærer og begynder sit første fuldtidsjob efter sommerferien.

- Jeg synes faktisk, at det er lidt skræmmende på en eller anden måde. Vi har haft lidt om forældresamarbejde, men vi har aldrig haft mulighed for at sidde overfor forældrene, siger Kasper Hindø, der om bare en uge selv skal på gyngende grund i sit første job.

- Jeg er ikke sådan bange eller nervøs, men jeg er spændt på det. Meget spændt.

I følge de lærestuderendes landsorganisation så er der behov for, at der bliver gjort væsentligt mere for at give de nyuddannede lærere en positiv begyndelse på arbejdslivet.

- Man møder et praktisk. Man oplever simpelthen, at det man laver på uddannelsen, og det man laver, når man er færdig ikke er det samme, lyder det fra Nicklas Hakmann Petersen, der er bestyrelsesmedlem i de Lærerstuderendes Landskreds i Silkeborg.

Og det sker altså i en tid, hvor folkeskolen skriger på kvalificeret arbejdskraft. 75 % af kommunerne har inden for de seneste år haft svært ved at rekruttere læreruddannede til de ledige stillinger på kommunens folkeskoler.