Ny turismeplan er historisk: - Det er giganter, der er steget på et lyntog

Nye tiltag for turismen på vestkysten er 'historisk', lyder det fra turistchef.

- Det er en historisk udviklingsplan. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det ikke kun er historisk for os i Lemvig Kommune, men også for turismen i Danmark.

Sådan lyder det fra turistchef hos Lemvig-Thyborøn Turistforening, Kristian Hansen, efter erhvervsminister Brian Mikkelsen fredag har præsenteret en ny udviklingsplan, der skal trække en tredjedel flere turister til Danmark.

quoteVi er der, hvor Den lille Havfrue skulle flyttes vest på, hvis den skulle øge besøgstallene. Det er giganter, der er steget på et lyntog af vækst, og vi er stolte af at være med.

Kristian Hansen, turistchef, Lemvig-Thyborøn Turistforening

Planen er, at et storstilet samarbejde mellem 11 kommuner og tre regioner skal realisere visionen og gøre Vestkysten til en samlet turistdestination med naturen som hovedattraktion.

Mulighederne og potentialet er enormt ifølge turistchefen.

- Alene i Varde og Ringkøbing-Skjern har de flere overnattende gæster end i København. Vi er der, hvor Den lille Havfrue skulle flyttes vest på, hvis den skulle øge besøgstallene. Det er giganter, der er steget på et lyntog af vækst, og vi er stolte af at være med.

- Det kommer til at løfte turismen. Ikke bare i vores område men i Danmark, siger Kristian Hansen.

De står bag planen for Vestkysten

 23 millioner flere overnatninger

Visionen om at skabe øget turisme på Vestkysten skal udmønte sig i 23 millioner overnatninger i 2025, hvilket vil sende området op blandt de førende kystdestinationer i Europa.

På omsætningen skal det kunne ses i en vækst på 22 milliarder kroner om syv år.

De 18 udvalgte feriedestinationer

- Det er lykkedes at skabe en ambitiøs udviklingsplan for vestkysten, der viser vejen for udviklingen. Vestkysten er en drivkraft for kystturismen i Danmark, og en styrkelse af vores turismeprodukt på Vestkysten er central, hvis vi skal nå de ambitiøse vækstmål for dansk turisme, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.

- Med udviklingsplanen udpeges 18 feriesteder, hvor udviklingspotentialet er størst. Her skal man koncentrere udviklingen og løfte bykvaliteten, udvikle overnatningsmulighederne og skabe nye oplevelser, der gør byerne attraktive for turisterne året rundt, lyder det.

Der vil årligt blive gjort status på de nye tiltag, og hvert fjerde år vil planen blive revideret.

Planens indsatsområder