Ny strategi: 32 millioner kroner skal få flere til at fiske i Danmark

En ny lystfiskerstrategi skal med 32 millioner kroner gøre det nemmere at udnytte det store fiskepotentiale, der er i Danmark.

Det skal være nemmere at være lystfisker i Danmark. Det skal en digital platform blandt andet hjælpe til med.
Det skal være nemmere at være lystfisker i Danmark. Det skal en digital platform blandt andet hjælpe til med.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Vi har masser af det. Kyststrækning og åer med fisk, der bare venter på at blive fanget. Men det er for svært for nybegyndere og turister at gennemskue mulighederne for lystfiskeri, og derfor går turistbranchen glip af millioner.

- Jeg mener, vi kan blive bedre til at udnytte potentialet. Det her er den første lystfiskerstrategi nogensinde, og det vidner jo om, at vi ikke har tænkt det som et selvstændigt område før nu, siger fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V) til avisen Danmark.

En undersøgelse fra Center for Regional- og Turismeforskning fra sidste år viste, at lystfiskere hvert år omsætter for omkring 1,1 milliard kroner i Danmark. De udenlandske lystfiskeres andel er 180 millioner kroner. Og det tal har potentiale til at blive meget større, mener Visit Denmark.

- Der findes 3,5 millioner tyskere der ofte eller meget ofte fisker på deres ferier. Til sammenligning har vi i Danmark årligt besøg af 400.000 tyskere, der fisker.

Så der er et meget stort potentiale, fortæller markedschef for Visit Denmark i Tyskland, Mads Schreiner til avisen Danmark og peger samtidig på, at lystfiskersæsonen ligger udenfor turisterhvervets højsæson. Lystfiskerturister kan på den måde være med til at skabe omsætning i måneder, hvor der ellers er stille.

Digital platform 

Lystfiskerstrategien rummer i alt initiativer for 32 millioner kroner. Pengene blev bevilget i sidste års finanslovsaftale. En følgegruppe bestående af alt fra Feriehusudlejernes Brancheforening til Danmarks Sportsfiskerforbund har været med til at levere ideer til strategien.

Et af de konkrete tiltag er, at der afsættes 6 millioner kroner til en såkaldt digital platform. Altså en hjemmeside. Hjemmesiden skal indeholde alt relevant information om lystfiskeri og skal være på flere sprog. Hvor er det godt at fiske? Hvor kan man låne udstyr? Hvad er reglerne? Og så videre.

- I dag er det for svært at finde frem til, hvad fiskemulighederne egentlig er. Man har skullet gå ind på lokale fiskesider for at finde ud af, hvad der gør sig gældende, hvor må man fiske, hvad må man fiske, og hvor det er godt at fiske, fortæller fiskeriminister Eva Kjer Hansen til avisen Danmark

Hun understreger, at hjemmesiden ikke kun skal rette sig mod turister, men også har til formål at få flere danskere til at tage fiskestangen op.

Der afsættes desuden 22 millioner kroner til et lystfiskercenter i Assens, der skal stå for implementeringen af lystfiskerstrategien samt arrangere events for lystfiskere.

Og så skal der også bruges 2 millioner kroner på en brandingstrategi og 1 million kroner på markedsføring i et forsøg på at tiltrække udenlandske lystfiskerturister.

TV Midtvest lavede i august et indslag om laksefiskeriet i Skjern Å:

2:20
I dag begyndte laksefiskeriet igen i Skjern Å efter en meget varm sommer, hvor al fiskeri har været indstillet.