Motorvej til 12 milliarder er afgørende for Venstres stemmer i trafikaftale

Hærvejsmotorvejen er vigtigere end skinner i Østjylland, siger Venstres transportordfører, der understreger, at partiet ikke kan stemme for en trafikaftale uden mere motorvej i landsdelen.

2:29
Strækningen fra Haderslev til Viborg skal stå klar i 2035. (Arkivfoto)
Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Hvad er vigtigst?

Ny jernbane mellem Aarhus og Horsens og en jernbanebro over Vejlefjord eller en Hærvejsmotorvej mellem Haderslev i Syd over Viborg i midt til Støvring i Nord?

Hvis det står til Venstre er svaret motorvejen. 

Det siger partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen på dagen, hvor Venstre har præsenteret sit 110 milliarder kroner dyre transportudspil

- Det binder Danmark sammen og giver en mere balanceret udvikling i Jylland, lyder det fra ordføreren. 

Ifølge partiet vil den 170 kilometer lange Hærvejsmotorvej koste 11,9 milliarder kroner, som skal findes ved at droppe de jernbaneforbedringer, som regeringen har lagt op til i sit transportudspil

- Vi er enige med regeringen om langt det meste, men Hærvejsmotorvejen skal være en del af aftalen, understreger Kristian Pihl Lorentzen, der tilføjer:

- Jeg har svært ved at forestille mig en aftale med Venstre uden Hærvejsmotorvejen.

Første del skal være klar i 2035

Efter planen skal de 12 milliarder betale strækningen mellem Haderslev og Viborg, der skal står færdig i 2035. 

Det er dermed en langsommere model, end den 2+1-løsning, regeringen har forslået. 

Men det vil være en dårlig løsning, lyder det fra Venstre, der understreger, at 2+1-løsning vil gøre en motorvej på et senere tidspunkt urealistisk. 

Tidligere har også flere borgmestre på tværs af partifarve bakket op om en Hærvejsmotorvej

Derfor forudser ordføreren også, at det på sigt vil få store konsekvenser, hvis ikke Hærvejsmotorvejen bliver en del af det kommende transportforlig. 

- Vi forventer, at den bliver en del af aftalen. Det er vores absolutte hovedkrav, understreger han

Hos Konservative bakker man op om Hærvejsønsket. 

Det siger partiets formand Søren Pape Poulsen, der er fra Viborg, der ikke vil kalde vejen for et "ultimativt krav". 

- Jeg har svært ved at forestille mig et forlig uden motorvejen. 

Hos regerings vil man ikke på forhånd afvise de blå partiers Hærvejs-drømme. 

Det siger Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen. 

- Vi har nogle forslag, der minder om hinanden. Vi er ikke helt enige, men det finder vi nok ud af i forhandlingslokalet. 

Flere ønsker til Midt- og Vestjylland

Udover en Hærvejsmotorvej, lægger partiet også op til andre forbedringer i landsdelen. 

Partiet vil sætte flere penge af til Rute 26 på Mors, Salling og i Thy.

I alt vil Venstre sætte 1,4 milliarder kroner af til at forbedre vejen, der ifølge partiet oplever en del trafik på flere af de smalle dele af strækingen.

Til sammenligning har regeringen lagt op til at bruge 700 millioner kroner på samme rute.

Også billister og lastbilchauffører ved Herning skal have det nemmere, hvis det står til partiet.

Modsat regeringen ønsker Venstre at lukke både det nordlige og det vestlige motorvejshul.

Det vil koste 400 millioner kroner. 

Derudover foreslår Venstre modsat regeringen, at omfartsvejen ved Viborg skal kobles på Rute 26 i et hankeanlæg. Det vil koste 50 millioner kroner. 

Slutteligt foreslår partiet viadukt ved jernbaneoverskæringen ved på Frederiksberggade i Silkeborg, så trafik kan ledes under jernbanen.

Partiet vil også sætte flere penge af til støjreduktion og den grønne omstilling. 

Senere på ugen mødes partierne til forhandlingerne.