Mette skal sidde klar hos politiet, så du kan få svar på dine spørgsmål

Fire nye borgerrådgivere sidder fra i morgen klar til at finde svar på borgernes mest komplekse spørgsmål.

For mange almindelige borgere kan det være svært at finde ud af, hvem man skal kontakte, hvis man har spørgsmål til politiet. Især hvis man sidder med et kompliceret spørgsmål.

Men det skal være anderledes nu.

Fra i morgen vil man kunne komme i kontakt med en af fire nye borgerrådgivere hos Midt- og Vestjyllands Politi, der har fået til opgave at hjælpe de borgere, hvis spørgsmål ikke lige har et umiddelbart svar. Det gør man ved at ringe 114 mellem klokken 8 og 18.

- Har man et spørgsmål, som mine dygtige kolleger i servicecentret ikke lige kan svare på, hvis det er lidt komplekst eller kræver en specifik viden, så vil man blive stillet videre til borgerrådgivningstelefonen. Så vil det være mit ansvar at hjælpe borgeren på rette vej, fortæller politiassistent Mette Therkelsen, der altså fra i morgen får nyt kontor.

Man kan for eksempel henvende sig, hvis man er i tvivl om lovgivningen i ens konkrete situation, om sagsgange eller ønsker rådgivning om støttemuligheder. Alle fire rådgivere er fagkoordinatorer ved politiet, som er vant til at håndtere henvendelser og politisager af forskellige karakter.

Fra i morgen starter borgerrådgiverne op på deres nye kontor.
Fra i morgen starter borgerrådgiverne op på deres nye kontor.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Alle sager bliver taget i hånden

Vicepolitiinspektør Sune Espersen forklarer, at de nye rådgiveres opgave bliver, at sørge for, at alle får den hjælp, de har brug for.

- Politiet modtager tusindvis af henvendelser hver eneste dag. De fleste kan vi svare på med det samme. Det gør vores patruljer, vores stationer og vores servicecentre. Men nogle henvendelser er mere komplekse og tidskrævende og kræver mere udførlig vejledning. De her rådgivere tager dem til sig og vil følge dem til dørs, fortæller han.

Han håber, at det gør det nemmere og mere overskueligt for den enkelte, end det har været indtil nu.

- De mest komplekse henvendelser kan før være røget lidt rundt i systemet. Vi har måske været lidt i tvivl om, hvem der kunne give det rigtige svar, og borgeren kan være blevet sendt videre. Nu er der en, der tager den til sig. Det skulle gerne give borgeren en mere simpel indgang til politiet, hvor man kan ringe 114 lige meget hvad, siger han.

Tiltaget er en del af de fjorten tiltag, som justitsminister Søren Pape i oktober lancerede. Der er tale om en forsøgsordning, som finder sted i Midt- og Vestjylland, Sydsjælland og Lolland-Falster.

 

Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien 112.