Merrild boykotter Coop

En ny øko-kampagne hos Coop har fået formanden for landbrug og fødevarer helt op i det røde felt.

merrild.jpg

En økologi-reklame, som Coop og Danmarks Naturfredningsforening har lavet, har sendt Formanden for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, op i det røde felt. Han mener, at kampagnen mistænkeliggør og dæmoniserer konventionelle produkter, og derfor har han nu boykotte Coop helt.

På hans Facebookside raser han ud, og skriver: ”Så har vanviddet nået nye højder.” Formanden betegner kampagnen som hysterisk, og han skriver på Facebook, at han mener, at Coop prøver at bilde danskerne ind, at de skal frygte rester af sprøjtemidler i deres grøntsager – helt uden grund.

Hele Martin Merrilds familie er tilsyneladende også færdige med at bruge det røde Coopkort. 

- Jeg har klart opfordret min kone til, at hun ikke længere skal handle i Coops butikker. Det er min egen spontane reaktion på kampagnen fra Coop, siger Martin Merrild til Finans.dk.

Selvom Martin Merrild er rasende over den økologiske kampagne, så siger han dog, at han ikke direkte opfordrer alle sine medlemmer til at boykotte detailvirksomheden.

- Det er ikke en generel opfordring til boykot. Det er min egen reaktion på den tvivl, frygt og usikkerhed, som Coop nu skaber blandt forbrugerne. De sår jo tvivl om selve det godkendelsessystem, som er et bærende element i vores samfund. Uanset om vi køber fødevarer, kosmetik, medicin eller alt muligt andet, så har varerne været gennem et godkendelsessystem, som bygger på videnskabelige undersøgelser. Pludselig rejser en af landets største detailkæder tvivl om, hvorvidt disse undersøgelser og grænseværdier overhovedet er til at stole på. Det er helt uholdbart, siger Martin Merrild til Finans.dk.