Markant udmelding: LA i Vestjylland kalder registreringsafgiften en dummebøde

For Liberal Alliance er det hjerteblod at give danskerne billigere biler. Partiets folketingskandidat i Vestjylland kalder registreringsafgiften uretfærdig.

Det skal fremover være billigere at få en helt ny bil, hvis det står til Liberal Alliance.
Det skal fremover være billigere at få en helt ny bil, hvis det står til Liberal Alliance.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Alex Vanopslagh er Liberal Alliances nye mand i Vestjylland. Han har læst på lektien og kender sit partis DNA. At give danskerne billigere biler har været hjerteblod for Liberal Alliance, siden partiet blev stiftet i 2008. Det er det stadig.

- Det er sådan, at det man beskatter, det får man mindre af. Og jeg vil ikke have færre gode, sikre miljøvenlige familiebiler. Derfor vil jeg gerne af med registreringsafgiften, fastslår Alex Vanopslagh, folketingskandidat for Liberal Alliance i Vestjyllands Storkreds.

2:46
I fremtiden risikerer man at skulle køre længere for at købe ny bil eller for at få bilen på værksted.

Liberal Alliance kritiserer, at danskerne skal betale langt mere for en familiebil, end både tyskere, nordmænd og svenskere. I annoncer i landsdækkende aviser har partiet for nylig konstateret, at en Volvo V90 i Sverige koster 310.000 kroner. I Danmark er prisen mere end det dobbelte, nemlig 705.000 kroner.

- Det er dybt urimeligt og det er udplyndring af arbejdende mennesker. Det er en dummebøde for folk, der ikke bor i København eller i Aarhus, hvor det er nemmere at undvære en bil, siger Alex Vanopslagh.

SF: Synes det er uklogt

Kritikken af registreringsafgiften falder i det politiske magasin Krydsfelt på TV MIDTVEST, hvor Alex Vanopslagh er i debat med en anden folketingskandidat, SF's Signe Munk. Også hun vil forsøge at blive valgt i den vestjyske storkreds. Hun er sit partis næstformand, men kommer ikke til at gå til valg på billigere biler.

- Jeg kan godt se, det er lækkert at få en billigere bil. Men jeg synes, det er uklogt at få danskerne til at købe en masse sorte (ikke miljøvenlige, red.) biler, når det er grønnere biler, vi har brug for, mener Signe Munk.

Men du er også på valg i Vestjylland, hvor der ind mellem er langt mellem husene. Man har brug for noget at køre i - og må det ikke godt være billigere, også for en SF'er?

- Jo, men bare kun på el. Vi er enige om, at vi skal have stoppet salget af diesel- og benzinbiler i 2030, fastslår Signe Munk.

- Hvis midt- og vestjyderne skal kunne være ligeså grønne, som københavnerne, der skal køre i S-tog og med letbane, så bliver vi nødt til at have grønnere biler, mener SF-næstformanden.

Afgift sænket i tre omgange

Regeringen har i perioden 2015 til 2018 givet danskerne billigere på biler i tre omgange. Da Finansloven for 2016 blev vedtaget, blev den høje sats skruet ned med 30 procent til 150 procent. Året efter, da Finansloven for 2017 skulle vedtages, blev det såkaldte skalaknæk forhøjet med 22.000 kroner. Endelig blev nye biler i Danmark igen billigere, da Aftale om Omlægning af bilafgifterne blev vedtaget i september 2017.

Ved den seneste finanslovsaftale fik Liberal Alliance ikke noget på partiets mærkesag, da der her ikke var nogen yderligere lempelser til bilejerne. Det forhindrer, i følge LA selv, ikke partiet i at tale om lavere registreringsafgift i den kommende valgkamp - og kæmpe videre, når folketingsvalget engang har fundet sted.

- For os er det først og fremmest et spørgsmål om retfærdighed. Vi synes kun det er rimeligt, at hårdtarbejdende mennesker, der står tidligt op om morgenen, har ret til at beholde flere af deres egne penge, siger Alex Vanopslagh, LA-folketingskandidat i Vestjylland.  

28:40
De er enige om at være uenige om det meste. Den ene er folketingskandidat for SF. Den anden for Liberal Alliance. Gæster i Krydsfelt-studiet er denne gang Signe Munk og Alex Vanopslagh.