Marie Frank blev kaldt "tyk" og "usexet": Sanger fortæller om 25 år som kvinde i sexistisk musikbranche
Den midtjyske sanger fortæller om 25 år som kvinde i en hård musikbranche.
Hun fik sit gennembrud i 1999 og siden har hun været igennem lidt af hvert. Som sanger og sangskriver har Marie Frank i over 25 år været kvinde i musikbranchen.
Nu ser hun tilbage på et arbejdsmiljø med jokes, kommentarer og lanceringsplaner med undren.
- Jeg tror ikke, man havde talt sådan til en mand, siger Marie Frank forundrende i et interview på TV MIDTVEST.
En tyk Meg Ryan - og ikke sexet nok
Marie Frank deltager i disse dage på Folkemødet på Bornholm, og stadig aktiv i kulturbranchen.
En branche, som altid har haft et dårligt ry, mener Marie Frank. I DR's dokumentar 'Sexisme i musikbranchen' fortæller 13 kvinder om grænseoverskridende adfærd, de har oplevet i branchen.
Da Marie Frank så dokumentaren var hendes første tanke, at hun i sin egen karriere havde været "heldig".
- Jeg har ikke oplevet noget, som jeg føler har været groft – det er mere i form af bemærkninger, som falder, som jeg ikke tror, man havde sagt til en mand, fortæller Marie Frank.
Da hun i 1999 debuterede med albummet 'Ancient Pleasures', blev hun på pladeselskabet mødt med den holdning, at hun skulle passe ind i en bestemt kasse som kvinde.
- De syntes, at jeg var lidt for tyk, så jeg skulle lige tabe mig noget, og det tænkte jeg, ja, det har de nok ret i, husker Marie Frank.
Da den nye, kvindelige artist fra Viborg-egnen skulle "sælges" skulle hun passe i en kasse.
- De ville gerne lancere mig som "naboens datter", fordi jeg ikke var helt oplagt til at skulle være sexet, som ellers ville være det fede, hvis jeg kunne være det, forklarer Marie Frank.
- Jeg kan også huske, at en anmelder engang skrev, at han syntes, at jeg lignede Meg Ryan, men i modsætning til den rigtige Meg Ryan, så havde jeg fundet ud af, hvor kagedåsen stod.
- Det var en lille kommentar, som var lidt uskyldig, og som jeg grinede af, fordi det var bare en joke, men som man nok heller ikke ville have sagt om en mand, siger Marie Frank.
Ulighed i branchen
Kritikken fra DR-dokumentaren 'Sexisme i musikbranchen' går især på to mandlige artister, som ikke omtales med navn i dokumentaren.
Men de brodne kar er ikke det interessante, mener den garvede sanger, Marie Frank.
- Man møder jo mænd og kvinder alle steder, som misbruger sin magt. Det interessante er den strukturelle ulighed, der er i musikbranchen. Udover Roskilde Festival, så er repræsentationen på landets festivaller og spillesteder meget ulige, siger Marie Frank.
Hun køber ikke argumentet om, at uligheden skyldes flere mænd, som vælger musikken som levevej.
- Man er afhængig af de her "gatekeepere" som artist i musikbranchen, og det har traditionelt være mænd, som har siddet der. Jeg har oplevet flere gange, at få den holdning: "Der er jo allerede én pige men guitar, så er der ikke plads til flere af dem," siger Marie Frank og peger på, at kvoter for kvinder på kunstnerlisten kan være en løsning.
- Også selvom man siger, at der ikke er kvinder nok, som spiller musik - det er der nu nok, hvis man begynder at se på det, mener hun.