Ligegyldigt om børn læser på iPad eller i bog - det handler om noget andet

Det er lige så godt at læse en bog på iPad'en som i fysisk form - det afgørende er at læse længere tekster ifølge en ekspert i børns læsevaner.

Pige med ipad
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Nogen foretrækker at kunne mærke siderne mellem fingrene og se, hvor man er kommet til i den fysiske bog.

Andre foretrækker iPad'en, hvor du bare skal swipe til siden for at bladre.

Uanset hvad er det faktisk lige godt, når det kommer til læsning. Det siger Stine Reinholdt Hansen, der forsker i børns læsevaner ved Nationalt videncenter for læremidler.

- Det betyder ikke noget for udviklingen, hvilket medie det er. Det afgørende er at læse længere sammenhængende tekster, siger hun.

Mange børn forbinder mobilen eller iPad'en med andre aktiviteter, og derfor handler det ifølge forskeren om at fordybe sig.

- Det handler om at lukke af for omverdenen og give sig tid og få trænet lyst og motivation. Børn bliver trætte af at kigge på ord uanset, hvor de læser.

Resultaterne i de nyeste nationale tests viser, at 70 procent af eleverne er "gode" til at læse. Sidste år var tallet 72 procent, mens det i 2014/2015 var 74 procent. 

Digitale fristelser

Man skal være varsom, når man vælger, om bogen skal læses digitalt eller fysisk.

Fristelserne kan nemlig være store. Man kan nemt blive distraheret af notifikationer fra beskeder eller snapchats, og foran en skærm er det ofte den hurtige læsning, børn kommer i berøring med.

- iPads og telefoner gør, at man læser kortere tekster og mere sporadisk, og det skal vi være opmærksomme på. Det er en god evne, så længe det ikke står i vejen for at kunne koncentrere sig og læse længere tekster, siger Stine Reinholdt Hansen.

Børn kan godt lide serier, og her giver skærmen en fordel. Det er nemlig noget nemmere at have flere bind med på iPad'en end i den fysiske bogform.

- Der er nogle muligheder i de digitale medier, som vi ikke skal glemme. Børnene er vant til at færdes her og kan nåes på en anden måde, fordi man kan lave film, hjemmesider og fansider og dermed skabe ekstra opmærksomhed om bøgerne. Derfor skal bogen ses som et medie blandt flere, fortæller forskeren.

Bedre digitale og teknologiske løsninger

Stine Reinholdt Hansen er ikke i tvivl om, at man fremover vil læse mere digitalt.

- Det bliver fremtiden, så vi skal vise børnene, at der er masser af gode muligheder. Lydbøger kan måske gøre dem nysgerrige på at læse mere, siger hun.

Hun glæder sig over, at der er kommet mere fokus på børns læsefærdigheder, og hun håber, det kan give dem mere lyst til at læse.

- Vi skal blive ved med at holde øje med, hvordan børnene klarer sig. Hvis nogen ikke hjælper dem, også til at læse længere sammenhængende tekster, så stiger antallet. Og det går rigtig stærkt.

Det anbefales generelt, at børn læser tyve minutter hver dag.

4:36
Eleverne i de mindste klasser på Mors skal være endnu bedre til at læse. Derfor har kommunen for nylig introduceret Guided reading.