Lærerforening om ministerforslag: Kæden er hoppet af

Undervisningsministerens forslag om at frisætte folkeskolen bliver langt fra velmodtaget blandt landsdelens lærere og forældre.

Herningegnens Lærerforening giver ikke meget for Undervisningsministerens nye forslag, der vil sætte folkeskolen fri.

- Jeg kan høre, at det er den enkelte kommunes formåen, der skal styre, hvordan økonomien vil være omkring sådan en selvstyrende skole. Og allerede dér hopper kæden jo af. Vi skulle have et minimumøkonomisk sikkerhedsnet, så man ved, hvor meget der skal til for at drive en god skole for den enkelte elev, siger kredsformand Helen Sørensen til TV MIDTVEST.

For ministeren handler det om, at folkeskolerne skal lære at drive skole lige så godt og billigt som friskolerne.

- Det her er en tredje skoleform, hvor vi lærer noget af det bedste og fineste ved folkeskolen og de frie grundskoler. Der vil ikke være helt de samme frihedsgrader. Til gengæld vil der være den samme økonomi, som der er ovre i folkeskolen, fortæller undervisningsminister Merete Riisager (LA).

I første omgang er det på forsøgsbasis, hvor alle kommuner kan byde ind med én skole, der kan eksperimentere med eksempelvis kortere skoledage.

Forælderforening: Skolerne mangler ressourcer

I interesseorganisationen, Skole og Forældre, er man ligesom lærerne ikke begejstret for Merete Riisagers forslag.

- Vi har en skoledag, der er for lang - eller måske er det indholdet, der er noget galt i. Lad os få kigget på det i stedet for at lave et forsøg mere. Det her handler om manglende ressourcer til at lave en god skole ude i kommunen. Det handler ikke om, at vi har brug for flere lovændringer, fastslår landsformand Mette With Hagensen.

Friskolen er den skoleform, der er bedst til at løfte elevernes faglighed. Det viser flere undersøgelser ifølge Undervisningsministeriet.

 

 


Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien Uddannelse.