Klimaforslag: Markant dyrere benzin og diesel

Enhedslisten har lagt en klimaplan frem, hvor prisen på benzin og diesel skal hæves med 69 øre pr. liter. I Midt- og Vestjylland får forslaget ringe opbakning.

Enhedslisten har præsenteret et ambitiøst klimaudspil, der blandt andet skal få danskerne til vælge andre drivmidler end de traditionelle. Fremover skal det i følge partiet være markant dyrere at køre i benzin- og dieselbiler.

- Vi har et problem, der skal løses. Nemlig, at vi bevæger os mod en global opvarmning, der er fuldstændig uholdbar. Kan vi ikke holde os indenfor det mål, som FN har sat om at begrænse stigningen i temperaturen på halvanden grad, så har vi et kæmpestort klimaproblem, vurderer Jakob Sølvhøj, der er valgt til Folketinget for Enhedslisten i Vestjylland.

- Vi skal så hurtigt som muligt have afviklet benzin- og dieselbiler, siger Jakob Sølvhøj.

Jakob Sølvhøj er med i panelet i denne uges Krydsfelt på TV MIDTVEST, hvor klimapolitikken er til debat. Med i studiet er også tre medlemmer af Folketingets Energi- og Forsynings- og klimaudvalg: Thomas Danielsen (Venstre), Orla Østerby (Konservative) og Karin Gaardsted (Socialdemokratiet). Ingen af de tre kan bakke op om Enhedslistens forslag om en prisstigning på 69 øre på en liter benzin og en liter diesel.

- Langt hen ad vejen er vi enige med Enhedslisten, men på det her punkt omkring de 69 øre, der er vi ikke, siger Karin Gaardsted, socialdemokratisk folketingsmedlem fra Viborg.

- Det vil ramme herude, hvor man er nødt til at have en bil eller måske endda to biler, mener socialdemokraten. 

V og K: Et forslag født i storbyen

Konservative skruer bissen yderligere på og kalder Enhedslistens klimaplan for et politisk udspil, der bærer præg af, at det kommer fra storbyen - og dermed er med til at skævvride Danmark.

- Jakob (Sølvhøj, red.) står jo her som Enhedslisten-mand, men han er jo ramt af, at det her er født i storbyen. Og det bærer det så utrolig meget præg af. Vi kan ikke bruge det til noget. Og det er godt, at der partier, der er mere velafbalancerede og også tager hensyn til yderområderne, siger Orla Østerby, konservativt folketingsmedlem fra Lemvig.  

Også Venstre kritiserer 'geografien' i udspillet. Enhedslistens plan vil måske kunne få medvind i København, men får det ikke i Vestjylland, hvor borgerne har brug for at kunne køre bil - og også skal kunne betale for den brændstof, de er nødt til at fylde på den.

- Det er et udspil, der helt åbenlyst udspringer fra hovedstaden, hvor Enhedslisten selvfølgelig står stærkt, mener Venstres Thomas Danielsen.

- Og udfordringen er ikke bare de 69 øre. Det er lige så meget roadpricing, som man også vil pålægge motorveje, landeveje og byer. I Vestjylland er vi meget mobile - man kører længere for at komme på arbejde - der beder Enhedslisten - sagt lidt groft - om at få tvangsflyttet folk væk fra Vestjylland, lyder det fra Thomas Danielsen, der er valgt til Folketinget i Struer-kredsen.

Norge er forbilledet

Trods kritikken fastholder Enhedslisten, at der er behov for både ambition og nybrud. Venstrefløjspartiet mener ikke, den nuværende regering er ambitiøs nok på det klimapolitiske felt. Det handler om at ændre danskernes adfærd, så de vælger andre end benzin- og dieselbiler. Enhedslisten foreslår, at Danmark begynder at kigge til Norge.

- I dag er hver anden solgte bil i Norge en elbil. Herhjemme er det under en procent. Det tyder på, at vi kunne gøre noget mere, siger Jakob Sølvhøj.

Men geografien? Der er længere mellem husene her i landsdelen, end i hovedstaden, ikke?

- Og derfor vil vi flere ting. Vi vil fjerne registreringsafgiften på de små og de mellemstore elbiler i en væsentligt længere periode - end de afgiftsnedsættelser, der har været. Derudover vil vi give et tilskud til de første 250.000 mennesker, der køber en elbil - for vi ved, at elbiler er dyre. Derudover vil vi investere massivt i den kollektive trafik, forklarer Enhedslistens folketingsmedlem i Vestjylland.

ENHEDSLISTENS KLIMAPLAN