Kan ikke få varerne frem: Mangel på lastbilchauffører truer væksten

​Der mangler mindst 2500 nye lastbilchauffører.

Ole Nordskov fra Tvis Vognmandsforretning mener, at branchen selv har fejlet ved ikke at uddanne nok elever.
Ole Nordskov fra Tvis Vognmandsforretning mener, at branchen selv har fejlet ved ikke at uddanne nok elever.
Foto: Morten Thomsen TV MIDTVEST

Chaufførbranchen beregnede sidste år, at der mangler at blive uddannet mindst 2500 nye lastbilchauffører. Manglen på chauffører er nu så stor, at både speditionsfirmaer og vognmænd frygter det kan koste dem dyrt.

Problemet er langt fra nyt, men nu trykker en Herning-speditør på alarmknappen.

Han kan ikke få afsat sine ordrer hos vognmændene, fordi der ganske enkelt ikke er chauffører nok. Han mener, distributionskørslen er alvorligt truet af problemet.

- Hvis der ikke sker noget, så må vi jo sortere i vores kunder, og så få det til at passe sammen med det gods, vi kan løfte. Så må vi håbe, at der er nogen andre, der kan hjælpe os med at løfte det gods, hos de kunder som har været her i mange år, men som vi simpelthen ikke kan servicere længere. Og det ville jo være rigtig trist, siger Stig Rene Pedersen, Direktør, Jysk Transport, Herning.

Branchen har fejlet

Problemet med mangel på chauffører er ikke et nyt problem, men derimod en gammel kending. Knapt halvdelen af chaufførerne er over halvtreds år.

Og Ole Nordskov fra Tvis Vognmandsforretning mener, at branchen selv har fejlet, fordi den igennem flere år har været for dårlig til at tænke fremad.

- Branchen har, både fra 3Fs side, men absolut også fra vognmændenes side, snorksovet i timen i femten år, fortæller han.

Han mener, at vognmændene simpelthen har været for dårlige til at tage lærlinge ind. Selv har de udlært omkring 35 gennem tiderne.

- Som det er nu, så kan vi jo kun pege på os selv, og sige, at det er branchens egen skyld.

Har ikke råd

Hos Johannes Andersen Transport i Vildbjerg har de ikke råd til at ansætte lærlinge. Uddannelsen er sammensat på en måde, så der går to år, inden de kan køre med vognmandens biler.

- Der er ikke penge til at kunne sige, at vi betaler en mand i to år, hvor vi så kan bruge ham i et år, indtil han er udlært, fortæller ejeren Johannes Andersen. De oplever også store problemer med at kunne ekspedere deres kunder.

Samtidigt er der også problemer med at trække unge til.

- De vil jo gerne være hjemme klokken 16 hver dag, og det er ikke nemt i denne branche, siger Johannes Andersen.

2:28