Ingen oplysninger om transport: Ekspert har et bud på hvorfor
Siemens Garmesa vil ikke dele oplysninger om vindmølletransport. Aktieanalysechef i Sydbank har flere bud på, hvorfor firmaet holder kortene tæt ind til kroppen.
Selve transporten er svær at holde hemmelig, da den fylder så meget, at man har været nødt til at lukke veje i de timer, hvor transporten foregår.
Men udover det åbenlyse, så tilbageholder Siemens Garmesa samtlige oplysninger om transporten og vindmøllekomponenterne.
TV MIDTVEST har i flere omgange rettet henvendelse både til firmaet og nogle af de ansatte, der tager del i transporten, men det er ikke lykkedes at blive klogere på transporten.
Hvis man spørger aktieanalysechef ved Sydbank, Jacob Pedersen, som følger vindmølleindustrien tæt, har han et bud på, hvorfor firmaet holder kortene tæt ind til kroppen.
- Jeg tror først og fremmest, at der er to årsager til, at det skal være hemmeligt, siger han.
Han tror, at de sparsomme oplysninger blandt andet hænger sammen med, at Siemens Garmesa er i hård konkurrence med kinesiske vindmølleproducenter.
- For det første ønsker man ikke flage for stort med sin teknologi. Gennem de tyve år jeg har dækket vindmøllesektoren, har jeg set, hvordan de kinesiske producenter har stået og kigget ned i vindmøllenacellerne fra de vestlige producenter, når der har været messer i Europa. Så der holder man nok kortene ret tæt ind til kroppen med hensyn til teknologi, siger han.
Han tror desuden, at hemmelighedskræmmeriet handler om, at den vindmølle, som delen skal bruges til, ikke er klar til salg på nuværende tidspunkt.
- Men der ligger nok også i det her, at hvis Siemens Garmesa var klar til, at den vindmølle skulle i katalogerne og sælges meget snart, så havde man reklameret mere med det. Så det er formentlig også en mølle, som har nogle år endnu, før den rigtigt skal markedsføres, siger aktieanalysechefen.