Hver tredje af de ældste elever keder sig i folkeskolen

Hver tredje elev i 7.-9. klasse keder sig. Det viser en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

claus_Hjortdal.jpg

Hver tredje folkeskoleelev i 7. til 9. klasse keder sig i folkeskolen. Det viser en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). Rapporten bygger på svar fra næsten 500.000 skoleelever i den nationale trivselsmåling. Det skriver Jyllands-Posten.

I efteråret 2016 blev der slået alarm over kedsomhed blandt elever af lektorer fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse. Her et år efter er situationen ikke blevet bedre.

I 2016 oplevede 32,1 procent af eleverne i 7. til 9. klasse ’tit’ eller ’meget tit’, at undervisningen var kedelig. I 2017 er tallet steget til 33,4 procent.

Men kedsomhed blandt eleverne kan ikke helt undgås, mener formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal.

- Der er mange måder at kede sig på. Men grundlæggende kan vi ikke undgå, at elever siger, at det er kedeligt at gå i skole, siger Claus Hjortdal til TV MIDTVEST.

- At vi kan tro, at vi kan ramme alle elever hele året rundt, er en illusion.

For ensformige skoledage

Elever, som Jyllands-Posten har snakket med, mener, at skoledagene er for ensformige med de samme typer af opgaver det meste af tiden. De synes, at dagligdagen er for lidt kreativ, og at skolen ikke agerer nok med samfundet.

- I dagligdagen drukner det i et pres af ambitioner og et lille økonomisk råderum, siger Claus Hjortdal.

Men ifølge formanden gør skolerne, hvad de kan.

- Vi gør det bedste, vi kan i forhold til den økonomi, vi får stillet til rådighed, siger Claus Hjortdal.

Ikke nok tid

Folkeskolerne har ikke tid og råd til at stimulere eleverne, men for mange skoler er det rigtigt svært. Eksempelvis det at tage ud af huset er en umulighed for mange folkeskoler.  

- Vi vil gerne sørge for, at eleverne ikke keder sig, men vi har ikke økonomisk råderum til det. Bare det at tage ud af huset er for nogle skoler en umulighed, siger Claus Hjortdal.

 Og han ser kun to muligheder for at løse problemet.

- Vi bliver nødt til at se i øjnene, at enten skal vi sænke ambitionerne til det råderum, der er. Ellers skal der tilføres flere penge til folkeskolen, siger Claus Hjortdal.