Håndboldnørder omsætter for millioner: - Vi går stadig ud med skraldet

På fire år er hshop.dk gået fra en lille forretning, hvor ingen fik løn til en international virksomhed, der omsætter for millioner.

Fra venstre: Henrik Rosenkvist, Rasmus Kaagaard og Thomas Køhler. Sammen udgør de partnertrioen bag hshop.dk.
Fra venstre: Henrik Rosenkvist, Rasmus Kaagaard og Thomas Køhler. Sammen udgør de partnertrioen bag hshop.dk.
Foto: Morten Thomsen TV MIDTVEST

Hvad gør man, hvis man er håndboldnørd og mangler et sted på internettet, hvor man kan købe og nørde håndboldting?

Man starter sin egen webshop.

Det var i hvert fald indgangsvinklen, der blev begyndelsen på millionvirksomheden hshop.dk, der, udover at have en fysisk butik i Aarhus, sælger håndboldvarer på internettet.

Henrik Rosenkvist fra Thyborøn og Rasmus Kaagaard fra Nykøbing Mors stiftede foretagendet sammen med to østjyske venner tilbage i 2014, fordi de alt for ofte havde problemer, når de skulle købe ind til håndboldtasken online.

- Det startede fordi, vi kunne se, at der ikke var nogen steder, hvor man kunne købe alt til håndbold ét sted. Vi har været vant til at skulle handle mange forskellige steder for at imødekomme de krav, vi havde til udstyr. Vi kunne se, at der var et hul i markedet, som var klar til at blive dækket, siger Henrik Rosenkvist.

- Der manglede virkelig et sted, hvor håndboldspillere og trænere kunne nørde udstyr, og hvor man handlede med nogle, som nørder udstyret. Vi har virkelig sat os ind i, hvad håndboldspillere har brug for. Vi følte, vi kunne bidrage til det, og sådan startede hshop.dk, tilføjer partneren Rasmus Kaagaard.

Vokseværk i firmaet: Fra fire til 28 medarbejdere

Siden opstarten i 2014 er virksomhedens vækst kun gået én vej. For at være helt præcis er de oprindelige fire i dag blevet til 28 medarbejdere.

Faktisk ruller salget af alt det bedste til håndboldspilleren så godt, at hshop.dk omsatte for 11,5 millioner kroner i 2017.

Spørger man iværksætterne selv, bærer deres store fokus på kvalitet en stor del af forklaringen.

- Vi er meget selektive. Vi forhandler ikke bare alt, vores producenter fremstiller. Vi sælger kun det, som passer til en håndboldspiller. Hvis det ikke dur til håndbold, så har vi det altså ikke. Der er vi meget konsekvente, forklarer Rasmus Kaagaard.

Havde store udfordringer i starten

Men webshoppen har ikke altid været så velpolstret på varelageret og haft så mange ordrer i bogen, som det er tilfældet i dag.

Leverandørerne skulle først overbevises om, at de vestjyske iværksættere havde gang i en god forretning.

- Det var svært i starten. Der var mange producenter, der lige skulle se vores salgstal, før de hoppede med. Men det har også været med til at gøre det sjovt at udvide vores butik med flere og flere produkter, lyder det fra Henrik Rosenkvist.

- Det var en udfordring at være Danmarks nye håndboldshop og skulle fortælle forbrugerne, at de ikke lige kunne købe alle mærkerne endnu. Men vi formåede at starte det op med få produkter på hylderne, og så kørte det jo bare stille og roligt derefter. Vi har lagt en masse timer i det.

Partnerne i hshop.dk, Henrik Rosenkvist, Rasmus Kaagaard og Thomas Køhler, i deres butik i Aarhus.
Partnerne i hshop.dk, Henrik Rosenkvist, Rasmus Kaagaard og Thomas Køhler, i deres butik i Aarhus.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

International webhandel i verdensklasse – men pakker stadig varerne selv

At virksomheden har vokseværk vidner antallet af webshops om. Foruden firmaets danske hjemmeside, sælger håndboldentusiasterne også varer til håndboldnørder i Norge, Sverige, Polen og Frankrig.

- Kurven har bare været rigtig stejl, og efterspørgslen er stor. Så det har været en stor udfordring for os at følge med, men det er i bund og grund et luksusproblem, siger Rasmus Kaagaard.

Trods den enorme omsætning og en efterspørgsel, der tvinger vestjyderne til at løbe stærkt, har de ikke mistet jordforbindelsen. Tværtimod.

- Vi pakker stadig varer og går ud med skrald. Og vi har stadig kontakt med kunder i butikken. Vi er egentlig bare blæksprutter. Det lægger vi stor vægt på. Når man er en del af det her team, skal man hjælpe til med alt. Vi er hands on på det hele, fortæller Henrik Rosenkvist.

Vil have hul igennem til Tyskland

Nu venter så de næste store håndboldeventyr for iværksætterne, der ikke er i tvivl om, hvor rejsen går til. Kursen er rettet mod Tyskland, der har knap 900.000 aktive håndboldspillere.

Et uimodståeligt marked når man specialiserer sig i at sælge håndboldvarer.

- I Danmark, Sverige og Norge har vi 330.000 håndboldspillere. Så Tyskland er et land, der kan få vores kurve til at knække opad, siger Henrik Rosenkvist.

- Det er svendestykket for os, men der går lige et år eller to endnu, inden vi begiver os ud i det, lyder det.

Senere på året åbner hshop også en hollandsk og spansk webshop.

2:08
TV MIDTVEST har besøgt hshop.dk. Se historien om de vestjyske iværksættere her.