Guide: 10 sjove aktiviteter i naturen for hele familien

Naturen er noget af det, der ikke er lukket under coronakrisen. Så længe man holder afstand, er der en masse ting, man kan give sig til.

Danmarks Naturvejledere har samlet ti aktiviteter for hele familien.
Danmarks Naturvejledere har samlet ti aktiviteter for hele familien.
Foto: Naturvejledning Danmark

Det kan være en udfordring at få aktiveret sine børn, mens samfundet er lukket ned. 

Derfor er naturvejlederne fra Naturvejledning Danmark gået sammen om at give tips til sikre oplevelser i naturen for børn og deres forældre. 

Her er 10 gode idéer til aktiviteter i det fri, der er lige til at gå i gang med. 

1. Lav jeres egen påskehare

Gå på jagt efter grene i naturen, der deler sig i to. Måske har I selv et træ i nærheden, som I gerne må save grene af. Husk dog altid at spørge ejeren først.

  • Sav grenen til, så ørerne er nogenlunde lige lange
  • Mal ansigt på, måske har I også lidt fiskesnøre til knurhårene
  • I kan vikle garn om kroppen i påskefarver.

I kan også vælge at snitte ørerne, så de får en skrå flade. 

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Ide: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet - flere små forskere i naturen.

2. Fang en sommerfugl med kameraet

De første sommerfugle er for længst dukket op.

Citronsommerfugl, dagpåfugleøje og nældens takvinge er vågnet af deres vinterdvale og forbereder sig nu på at lægge æg, så årets kuld af sommerfugle kan komme i vej.

Tag kamera eller mobil med i lommen og gå ud i naturen, og se om du kan "fange" en af de farverige dagsommerfugle.

Få viden om sommerfugle og inspiration til andre aktiviteter ved at downloade Krible Krables nye sommerfuglehæfte her.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet - flere små forskere i naturen.

3. Spil banko på stranden

Aktiviteten kræver et stk. banko-plade i print eller på mobil.

Med banko-pladen kan man lave en konkurrence om, hvem der først har pladen fuld ved at finde de ting på stranden, der er på bankopladen.

I kan også lave jeres egen bankoplade af en tom æggebakke og give hvert hul navn efter ting i naturen omkring jer.

Vidste du at?

  • En blåmusling er enten han eller hun. Hun har orangerødt kød, mens han har cremefarvet kød.
  • At krabben kan smage med benene.
  • At vandmænd kan være kvinder. Hos vandmænd ser man forskel på kønnet ved at se på ringenes farve. Hun har rødlige ringe, og han har hvidlige ringe.
  • Tang sidder fast på sten med hæfteskiver.
  • At mange ænder har en kråse og ”tygger” deres mad med maven.

Få mere at vide her: https://naturporten.dk

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Pernille Haugaard Jensen, Naturcenter Amager Strand

4. Lav jeres eget regnormebo

Det kribler og krabler i jorden. I kan prøve at se nærmere på regnormen. Gå på jagt under visne blade eller i jorden med en lille graveske.

Når I har fundet nogle stykker, kan I etablere et lille regnormebo:

  • Skær toppen af en 1½ liters sodavandsflaske
  • Fyld jord og regnorme i bunden af flasken og dæk med visne blade.
  • I kan også dække med grøntaffald og undersøge, hvad regnormene spiser.
  • Husk at holde jorden let fugtig.
  • Hvis I holder regneormeboet mørkt med et klæde eller sort karton, kan I være heldige at regnormene graver gange helt ud til kanten af flasken. Så kan I se gangene, når I fjerner dækket. Det kan være lettere at se deres gravearbejde, hvis man kan lave forskellige farver lag ved at bruge lidt sand imellem jordlagene.

Prøv at undersøge regnormene på forskellige måder:
Hvor mange forskellige slags kan I finde?
Hvor lang er en regnorm?
Hvad vejer en regnorm?

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet - flere små forskere i naturen.

5. Dyst med dyrene

Leg med i denne lille dyst mod dyrene, der bringer krop og sanser i spil og giver smil på læben. I kan konkurrere mod hinanden i familien – det er smaddersjovt at dyste, især hvis de voksne leger med. 

I kan dyste mod nogle af Danmarks seje dyr i disciplinerne:

• Højdespring - hold en pind vandret over jorden for hinanden og se hvor højt I kan springe – Rådyret kan hoppe op til 1,7 m højt!

• Balance – dyst i hvem der kan stå længst på et ben– Gråanden kan stå på et ben i mere end 2 timer!

• Længdespring – læg en pind og tag tilløb og se hvor langt I kan springe. Markér stedet I lander og se, om I kan gøre det bedre næste gang - Egernet kan springe 4 m langt!

• Løb – Haren kan løbe 80 km/t og er Danmarks hurtigste dyr!

• Høresans – Læg jer ned i skovbunden og luk øjnene og lyt. Hvilke lyde kan I høre? Ræven kan fange bytte i mørke, ved at lytte og snuse sig frem.

Se her, hvordan I dyster med dyrene: https://blivnaturligvis.dk/undervisningsmateriale/indsmkolingen/dyst-med-dyrene/)

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Rikke Laustsen, naturvejleder, Bliv NaturligVis

6. Spis ukrudtet

Mælkebøtterne skyder frem, og nogle steder står de allerede i blomst. Ud over at være smukke er de også en god kilde til energirig pollen til de insekter, der flyver tidligt om foråret.

Og vi kan spise dem:

  • Gå ud i haven, i parken eller på legepladsen, og pluk en håndfuld af de gule forårsbebudere, nip blomsten af lige under knoppen.
    (Lad være med at høste tæt på trafikerede veje, langs hundelufteruter og på sprøjtede arealer.)
  • Dyp mælkebøttehovederne i en tyk pandekagedej og steg dem i smør på en pande i køkkenet, eller endnu bedre: På en pande over åben ild - det er bare lækkert.

Her kan du få flere gode idéer til anvendelse af mælkebøtter.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet - flere små forskere i naturen.

7. Spis brændenælder

Brændenælder myldrer op fra det tidligste forår alle vegne. På trods af den brændende effekt kan den spises og indeholder både masser af jern og C-vitamin. Her er to opskrifter med friske brændenældeskud.

Pluk altid vilde planter til madlavning steder, hvor der ikke er forurening fra f.eks. biler.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Naturvejleder Claus L. Olesen, Børge Hinsch Fondens Naturskole, www.bhfnaturskole.dk

8. Kig efter uglegylp

Uglegylp er grå totter, der ligger i skovbunden eller i haven, hvor uglen har siddet og fordøjet det sidste måltid.

Uglegylpet indeholder det, uglens mave ikke kan fordøje. Det er grå musehår, knogler og kranier fra mus og andre gnavere og fugle, dækvinger fra biller. Prøv at skille uglegylpet ad og se, hvad I finder. I kan smuldre det forsigtigt eller lægge det i en skål med vand, så opløses det og knogledelene kommer frem.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Se mere om uglegylp på Skoven i skolen

Idé: Helen Holm, Naturvejleder hos Foreningsudviklerne

9. Lav jeres egen land-art

Gå en tur i skoven, og skab jeres helt eget kunstværk, der kan vække undring og glæde hos andre forbipasserende.

I kan skabe et billede i skovbunden med naturens egne materialer; det kan enten være et sjovt mønster, en regnbue med naturens egne farver, eller et billede af et motiv, som I selv bestemmer.

Det kan være et kæmpe insekt, eller en skov i skoven?

Hvis I har lidt ler med i lommen, kan I opsætte et lille kunstværk på en stamme eller en stub i skoven, eller måske på et træplankeværk hjemme i haven.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet - flere små forskere i naturen.

10. Gå på opdagelse i naturen med naturlog

Når I kommer hjem fra turen, kan I arbejde videre med naturen i denne lille naturlog. I kan finde den her, printe den og gå i gang med arbejdet. Den Lille Naturlog

Opdagelsesrejsende, videnskabsmænd og forskere har gennem alle tider søgt at forstå naturen og vores plads heri.

De går på opdagelse i naturens verden, de observerer, tegner og noterer, skematiserer, skitserer og registrerer. Forskernes arbejde gør dem, og os, klogere på naturens sammenhænge.

Med ’Den Lille Naturlog’ vil Statens Naturhistoriske Museum gerne invitere jer med til at udforske, samle viden, finde sammenhænge – og stille nye spørgsmål.
 
Find mange flere af vores materialer til brug på egen hånd her.

 
 
Foto: Naturvejledning Danmark

Idé: Mia Lindegaard Pedersen, naturvejleder, Publikum & Skoler, Statens Naturhistoriske Museum.