Frustrerede bilforhandlere: Afgifter ændres igen igen

EU indfører en ny måde at måle bilernes brændstof-forbrug på. Det betyder endnu engang ændringer i afgifterne.

De nye regler vil betyde, at mindre biler bliver lidt dyrere.
De nye regler vil betyde, at mindre biler bliver lidt dyrere.
Foto: Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix

Det er kun få måneder siden, politikerne på Christiansborg blev enige om nye registreringsafgifter for biler. Og nu er den så gal igen: Den 1. juli kommer der nye ændringer i afgifterne - til stor frustration for mange autoforhandlere.

- Det er syv måneder siden, vi stod her i butikken uden kunder. Så jeg kan kun ærgre mig over, at vi igen har en regering, der har sovet i timen og igen lavet en lappeløsning, siger formanden for Bilernes By i Silkeborg, Henrik Thomsen.

Han fortæller, at kunderne har svært ved at gennemskue de nye regler. For hvad betyder ændringerne for priserne - skal man købe ny bil før eller efter, de nye afgifter træder i kraft. Men hans råd er klart.

- Står man og skal købe en billigere bil, skal man købe nu. Overvejer man at købe en dyr bil, der kører kort på literen, er det måske en god idé at klappe hesten, siger Henrik Thomsen.

Henrik Thomsen, formand for Bilernes By i Silkeborg.
Henrik Thomsen, formand for Bilernes By i Silkeborg.
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Drønærgerligt

Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, kalder det drønærgerligt, at der nu igen kommer uro om bilafgifterne. 

- Det påvirker selvfølgelig markedet. Når man rører ved de her ting, holder folk op med at købe biler. Det oplagte havde været, at vi havde løst det her på en gang, så der ikke havde været den her store diskussion om bilafgifter igen og igen, siger han.

Det er en forordning fra EU, der er årsag til de nye ændringer i afgifterne. EU har nemlig indført en ny måde at måle bilernes brændstofforbrug på. Og det er god fornuft i, mener Dennis Flydtkjær. Han peger på, at mange bilejerne har svært ved at køre det antal kilometer på literen, som producenterne angiver.

- Derfor er det rigtigt positivt, at man nu får dem til at vise det, den mere reelt kører. Men det gør også, at afgifterne stiger, hvis vi ikke gør noget fra Folketingets side, og vi har ingen ambition om, at danskerne skal betale mere i skat. Derfor er der lige nu en diskussion om, hvordan vi kan kompensere bilisterne for ikke at få den her stigning i afgifterne.

1:56
Se indslag om de nye afgifter her.