Foruren mindre og kør længere på literen med nyt apparat

Biler kan forurene mindre og samtidig køre længere på literen. Det hævder et firma fra Ulbjerg ved Viborg, der er på banen med et nyt produkt.

hydrogen bil

Det er et lille apparat med stor effekt. I hvert fald ifølge forhandleren. Et firma i Ulbjerg ved Viborg er i fuld gang med at få det lille apparat ud på de danske veje. Det kan nemlig give bilmotoren et pift, så den både kører længere på literen og forurener mindre.

Arne Færch, der er Vognmand ved Brdr. Færch i Rødding ved Viborg har sagt ja til at lade sin lastbil være forsøgskanin.

- Igennem tiden har vi egentlig prøvet mange forskellige ting, men jeg synes ikke rigtig, at der er noget af det, der har givet noget effekt. Det lød sådan lidt hokus-pokus, siger Arne Færch.

 

Det var dog ikke kun hokus-pokus, der kom ud af dette forsøg.

Efter cirka 25.000 kilometers testkørsel viste det sig, at han havde sparet tre til fem procent på bilens forbrug af brændstof.

- Jamen, det er jo dejligt at se, hvis det er sådan, at man kan se nogle besparelser foran sig. Det er jo det allernemmeste, vi kan gøre jo, siger Arne Færch.

 

Fidusen skal findes i et lille apparat, som pumper lidt brint ind i bilens motor, så den angiveligt får en hurtigere og mere effektiv forbrænding.

- Jeg synes jo, det er genialt. Både fordi at vi kan spare noget brændstof, men også fordi, at vi har reduceret forureningen så meget, som vi gør. De fleste biler, vi har målt på, det reducerer jo forurening med 50 procent eller mere, siger Lars Nielsen, der er direktør i Greenetic Energy i Ulbjerg.

 

Firmaet fra Ulbjerg har fået forhandlingen af det nye produkt i Norden og mener, at det med fordel kan bruges af de fleste bilister.

Bilejernes forening er dog skeptisk, så længe produktet ikke er testet af et anerkendt dansk laboratorium

- Det skal de jo selvfølgelig have en chance for at vise os, og så må vi jo se, om der er noget om det, siger Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker ved FDM.

 

Hos Greenetic Energy i Ulbjerg er de ikke bleg for at lade deres produkt teste.

- Vi vil få lavet de undersøgelser, der skal til både på Teknologisk Institut og andre steder, hvor vi kan få målt det, vi egentligt skal bevise overfor vores kunder, lyder det fra direktøren i Greenetic Energy.

 

Tilbage hos Arne Færch bliver endnu et anlæg installeret i en af lastbilerne.

- Hvis den her falder ud med et godt resultat, så kan jeg sagtens se os selv investere i det på de nye biler, vi bestiller hjem, understreger han.

Der er noget da også noget at spare. Arne Færchs køretøjer sluger nemlig over 100.000 liter diesel om måneden.