Flere elbiler til Midt- og Vestjylland - forbrugerne stiller krav til prisen

Lige nu er det ikke mange elbiler, der kører på vejene i det midt- og vestjyske. Derfor kunne Elbilkommissionen i dag præsentere en køreplan for en grøn omstilling af vores bilpark

Det er ikke elbiler, der er flest af i Midt- og Vestjylland. Og hvis man spørger midt- og vestjyderne, er der en ganske særlig grund til netop det.

quoteJeg er overvejende positiv, men jeg tænker, at man kan skrue endnu mere på knapperne.

Anna Hilden, formand, Elbilforeningen

- Det skal være billigere. Priserne skal svare til de benzin- og dieselbiler, vi har i dag. siger Nanna Eskelund, der er folkeskolelærer.

- Der skal være et økonomiske incitament i et eller andet omfang, lyder det fra Casper Rasmussen, der også er folkeskolelærer.

- Men selvfølgelig er det klart, at vi bliver nødt til at begrænse vores forbrug af fossile brændstoffer, tilføjer han.

Langsigtede planer

I dag fremlagde en kommission en plan for, hvordan det skal blive muligt at få flere elbiler til blandt andet Midt- og Vestjylland.

- De biler, der kører her nu, de vil - de fleste af dem - også køre her efter 2030, så det er en meget lang omsætningstid, siger Anders Eldrup der er formand for den såkaldte Eldrup-kommissionen, som netop har til formål at få flere elbiler på vejene.

En af planerne er faktisk at gøre det dyrere at eje en bil, der kører på fossile brændstoffer, og billigere at eje en grønnere bil, som kører på el.

- Når bilerne først er skiftet ud, så rykker det virkelig noget, siger formanden for kommissionen. 

Og spørger man Elbilforeningen, så kan de se både fordele og ulemper ved kommissionen planer.

- Jeg er overvejende positiv, men jeg tænker, at man kan skrue endnu mere på knapperne, så man kan sørge for, at transporten bidrager til de klimamål, som vi har sat os, siger formanden for Elbilforeningen, Anna Hilden.

I dag er det kun 1 procent af alle danske biler, der kører på el.


Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien Miljø.