Falske mails narrer elkunder

Falske emails narrer EnergiMidts elkunder til at betale regning.

Energi_Midt.jpg

Mange elkunder hos EnergiMidt i Silkeborg har fået falske mails fra der skulle ligne, at de kom fra elselskabet. Det har fået flere tusinde til at henvende sig til elselskabet for at spørge til mailen.

"Din betaling blev afvist af din bank på grund af teknisk problem med automatisk debitering", står der i mailen. Længere nede fremgår det, at betaler man ikke sin regning, så vil der blive lukket for strømmen.

- Fra morgenstunden har vi lagt en svarer på vores telefon, hvor vi fortæller, at den her mail ikke er fra os. Og i vores mailboks har vi fået tusind forespørgsler på, om det her er rigtigt, siger Jacob Hokland, der er presseansvarlig hos EnergiMidt.

Det er ikke kun kunder hos EnergiMidt, der risikerer at få en mail om deres elregning. Jacob Hokland skønner, at det kan være op til 40.000 danske e-mailadresser, der har fået en falsk e-mail i indbakken.

Det er kun nogle få uger siden, at EnergiMidts navn blev misbrugt i en lignende mailstorm. Og dengang kunne man spore, at de mange mails kom fra Sri Lanka.

- Vi kan få lukket hullet og ellers ikke gøre meget andet end at opfordre folk til at være meget opmærksomme på ikke at give kontooplysninger og lignende videre, siger Jacob Hokland.

Er man blevet franarret sine kontooplysninger, skal man kontakte til sit eget pengeinstitut.

/ritzau/