Energiselskab advarer: Vi sender sms'er, men de her er ikke fra os
Der er falske sms'er med Norlys som afsender i omløb.
Energiselskabet Norlys får misbrugt sit navn i en lang række sms'er, der bliver sendt til firmaets kunder. Derfor advarer selskabet nu mod at tro på de falske sms'er.
Ifølge selskabet står der følgende i sms'erne:
”Du har et udestående hos Norlys, og din strøm kan som konsekvens blive slukket, hvis dette ikke bringes i orden snarest muligt.”
Og derefter bliver kunderne bedt om at klikke på et link i beskeden, hvor de skal betale, det de ifølge den falske sms skylder.
Men kunderne skylder ikke noget, og Norlys opfordrer derfor til, at man sletter beskeden med det samme. Kunder skal dog have for øje, at det ikke er alle sms'er fra Norlys, der er falske.
- Hvis vores kunder har en ubetalt energiregning, sender vi rent faktisk sms’er ud til dem som en venlig påmindelse. Derfor er disse phishing-sms’er meget virkelighedstro. I vores sms’er linker vi dog aldrig til regningen, men beder blot kunden betale den regning, vi allerede har sendt, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning, i pressemeddelelsen.
Virksomheden har meldt sagen til politiet.
Hos lokalpolitiet i Skive er anmeldelser fra personer, der har modtaget falske Norlys-sms'er også nået frem.
- Det er vigtigt at advare folk. Svindlerne forsøger at få fri adgang til dine bankkonti, sagde politiassistent Niels Bach tirsdag.